“Pertinença d’objectes” és
el nom d’una de les activitats que proposa la Montserrat Fons al seu llibre Llegir i escriure per viure. Aquesta
activitat es troba relacionada amb l’ús pràctic de la llengua escrita, és a
dir, al seu ús en la vida quotidiana. Consisteix en fer servir el text escrit
per assenyalar amb el nom d’un nen o nena que un objecte determinat li pertany.
Escriure el nom als nostres
objectes és una fet quotidià, una rutina que acompanya la vida de molts dels infants
que van a l’escola: porten el seu nom escrit a la bata, a la motxilla o al
penja-robes. Es tracta de que el/la mestre/a ho introdueixi de manera
significativa a l’aula. Partint dels conflictes o necessitats que poden sorgir
en el dia a dia de l’aula, tal i com succeeix a l’exemple que ens aporta el
llibre: saber de qui és l’esmorzar per no confondre’l, es decideix que és
necessari indicar de qui és posant-hi el nom. Aquesta pràctica, que pot
resultar molt simple a primer cop d’ull, resulta molt més significativa pels
infants que no pas les tècniques repetitives i tradicionals basades en escriure
el nom una i una altre vegada sense sentit.
Si un infant encara no sap
escriure el seu nom, mitjançant aquesta pràctica començarà a interpretar que hi
ha símbols que ho representen i els podrà reconèixer. Quan ensenyem com
s’escriu el nom és important fer partícip a l’infant en aquest procés:
pronunciar el nom mentre l’escrivim, fer-lo participar en la revisió, preguntar
si està bé... etc. En el cas que hi hagi alumnes que ja saben escriure’l o que
tenen petites nocions, el paper del mestre serà acompanyar-los en aquest
procés, guiar-los i sobretot, fer crítiques constructives respecte què està bé
i què s’ha de millorar.
Es tracta de fer
protagonistes als infants d’aquesta pràctica, encoratjar-los a participar i a
poc a poc anar-los introduint en el text escrit i la lectura. És possible que
més endavant puguin ser capaços de reconèixer els noms dels seus companys a
partir de les semblances i les diferències que tenen respecte al seu nom o anar
descobrint com s’escriuen noves paraules. Crec que és una activitat molt
adequada, ja que fa que els alumnes aprenguin amb sentit, amb un objectiu que
ja coneixen (saber de qui és cada cosa) i que els hi serà útil per a la seva
vida. Representa un primer pas per introduir als infants a la lectura i l’escriptura,
i a la societat alfabetitzada a la que pertanyen.
Pregunta a l'autora: Quines pràctiques proposaries per fer que els infants aprenguesin els noms dels companys de classe?
Pregunta a l'autora: Quines pràctiques proposaries per fer que els infants aprenguesin els noms dels companys de classe?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada