dijous, 10 d’abril del 2014

Activitat d'ús pràctic


Control d’assistència

El control d’assistència és una tasca que el mestre o mestra realitza diàriament per a fer un control sobre l’assistència dels seus alumnes i per saber amb quants alumnes compta cada dia per a realitzar les diferents activitats. Com és una tasca que s’ha de fer és important fer partícips als alumnes en aquesta tasca ja que aquest aquesta tasca es duu a terme mitjançant la llengua escrita a més de la lectura.

Una bona manera que explica l’autora de passar llista consisteix en posar els noms en una capsa, cada nen vagi a buscar el seu nom i el col·loqui a la llista on diu QUI HA VINGUT A CLASSE. Una variant pot ser que tots els noms estiguin a la llista QUI NO HA VINGUT A CLASSE i ells vagin treien el seu nom. Per a alumnes més gran també pot ser interessant que s’apuntin ells mateixos com si estiguessin signant o fer creuetes en una llista.                                  

També és important el moment en què es duu a terme aquesta activitat, és una activitat que es fa a primera hora, al entrar a l’aula i per tant, permet una major autonomia i una atenció més individualitzada ja que mentre estan fent les tasques que pertanyen a cadascú, la mestra o el mestre pot estar atent a les dificultats que presenten a l’hora d’escollir el seu nom, als dubtes que es plantegen o a les converses paral·leles que van tenint entre ells sobre nous descobriments en quant al seu nom.

Si algun alumne no escull bé el seu nom perquè varia en una lletra o perquè encara no el té clar, és un bon moment per a  la mestra d’apropar-se i ajudar-li a veure com pot reconèixer el seu nom, també es pot fer amb més d’un alumne, es comparen els noms i s’explica quins trets característics té el seu nom que no tinguin els altres per tal de poder-los diferenciar. Aquestes reflexions que fa la mestra són essencials per avançar en l’adquisició del funcionament del codi.

Si hi ha alumnes amb el mateix nom, un treball posterior al del nom és el del cognom, els cognoms poden arribar a ser més complicats de treballar ja que en moltes ocasions no porten un treball previ de casa com passa amb el nom.

En quant als racons un bon mètode per saber quines activitats es fan, consisteix en posar gomets de diferents colors al costat del seu nom, o bé, per als més grans, tenir un carnet on apuntin la data i l’activitat que fan.

En un altre aspecte on es pot utilitzar aquest recurs és en el préstec d’objectes, consisteix en que cada alumne s’emporta durant una setmana un objecte, com per exemple un llibre. A l’aula tenen una llista on ells apunten el nom quan s’emporten aquest objecte.

Per tant és una bona manera de fer-los partícips del treball de la mestra, que es familiaritzin amb la llengua escrita i la lectura i de ser autònoms. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada