Activitat 4: Dificultats relacionades amb la interpretació dels textos i
maneres d’abordar-les.
Títol alternatiu: Ensenyar a llegir amb sentit i consciència
Pràctica 1: Llegir no és senzill
La idea principal d’aquest apràctica és entendre la lectura com un diàleg
entre text i lector, per tant, el que s’ha de fer és comprendre el que ens du
el text. Però llegir i comprendre no és el mateix, ens trobem amb una sèrie de
dificultats que fan que no s’arribi a la comprensió del text, aquestes
dificultats poden venir per part del lector, del text o dels dos. Per tant és
important saber adequar el text en el moment correcte de l’alumne i saber
adaptar-nos i veure si el problema realment està en l’alumne o en els textos
que utilitzem.
-
Què
influeix en la comprensió de la lectura?
Les dificultats de comprensió no venen donades només per la limitació del
lector o per la dificultat d’aquest a l’hora de descodificar el text sinó que
també influeix el tipus de text a escollir i això també és una dificultat
afegida.
-
Quines
dificultats presenten els textos narratius? I els expositius?
Els textos narratius tenen un ordre cronològic capgirat, narra la història
des de diferents punts de vista, l’autor amaga informació rellevant i el text
trenca les normes convencionals de gènere, en definitiva, són difícils per allò
que no diuen.
En quant als textos expositius, són difícils per allò que no diuen, és a
dir, perquè els seus propòsits no són explícits, els conceptes es presenten de
manera aïllada i sense jerarquitzar, s’expliquen fenòmens del món sense
establir ponts amb un tipus de coneixement familiar i s’acumula massa
informació.
-
Quina
seria una bona elecció de textos?
Parlant de textos narratius una bona elecció serien textos on el propòsit
del protagonista sigui clar, no hi aparegui un excés de personatges, se citin
els protagonistes cada cop que entren a escena, el rol que desenvolupa cada
personatge sigui clar, que hi hagi un únic narrador i que siguin textos amb
il·lustracions atractives i suggestives. Des de la biblioteca escolar es pot
fer un bon treball si se seleccionen llibres o textos amb aquestes
característiques.
Seria interessant que els textos expositius expliquessin els termes nous
que es van introduint fent-ho amb recursos diferents, que les definicions
siguin entenedores, les marques tipogràfiques han de facilitar la comprensió i
que els marcadors textuals guiïn al lector tot indicant-li de quina manera
progressa el tema
-
Què
cal que faci el lector per comprendre el que llegeix?
Com s’ha dit al principi, la lectura s’entén com un diàleg entre text i
lector, és imprescindible sentir allò que ens diuen, perquè sinó la conversa no
funciona. Sentir no comporta entendre sinó que per entendre call emprar altres
estratègies. Per tant, tot i que llegir amb fluïdesa és important, no és
considera que llegir amb fluïdesa signifiqui comprendre. La comprensió requereix d’elaboració i
d’autoregulació, és a dir, cal relacionar el text amb allò que ja se sap i amb
l’experiència personal, a més a més, s’ha de tenir la capacitat de plantejar-se
preguntes relacionades amb els mateixos objectius de la lectura, com per
exemple si s’entén o no la nova informació o buscar recursos que ajudin a
resoldre dificultats.
Practica 2: sabers del saber llegir
Com ja hem dit abans, llegir implica un diàleg entre lector i text, però
per a que aquest diàleg sigui efectiu hem de conèixer els diferents sabers que
cal que tingui el lector per a que aquest diàleg sigui possible. Podem englobar
els sabers en tres tipus: relacionats amb el sistema lingüístic, ordre cultural
i d’ordre meta.
Finalment apunta tres propostes per a fer-hi front a les dificultats, en
primer lloc cal seleccionar el tipus de lectura, en segon lloc promoure maneres
de llegir que connectin l’experiència personal amb la informació del text i per
últim afavorir en tot moment la reflexió sobre el mateix procés lector.
Quins són els sabers relacionats amb el sistema lingüístic?
En els tipus de saber relacionats amb el sistema lingüístic trobem: el codi, les dificultats que pot presentar
no tenir aquest saber és no saber descodificar bé el text, però hem de tenir
present que a l’hora de llegir descodifiquen paraules senceres i no so per so i
que, per tant, només es pararan davant d’una paraula desconeguda. Un vocabulari limitat, configuració de
mots i sabers semàntics que el grup de parlant els atorga i discursius, en el discurs podem trobar
un protagonista, una xarxa de relacions i una progressió, ens podem trobar amb
la dificultat de no saber identificar cadascun d’aquests.
En definitiva són sabers que permeten descobrir les paraules.
Quins són els sabers d’ordre cultural?
Són sabers d’ordre cultural els que fan referència al coneixement d’un autor o d’un gènere en concret i els estereotips. Els primers són aquells que
tracten d’un coneixement sobre l’estil, els temes que acostuma a tractar un
autor o les característiques pròpies d’un gènere. Els segons el que fan és
associar una imatge a una paraula, per tant, si al text diu bosc, ells ja
associen aquesta paraula a una naturalesa no controlada, espai obscur, sense
sol, amb molta vegetació...
En definitiva són sabers que ajuden a interpretar les paraules en funció
d’allò que el lector sap d’ell mateix i del seu entorn cultural.
Quins són els sabers d’ordre meta?
Són aquells sabers que ajuden el lector a prendre consciència dels procés
que segueix mentre du a terme la lectura, així com del seu nivell de comprensió
del text. s’ha de platejar preguntes i resoldre-les que incideixen en
l’autoregulació del propi aprenentatge, com per exemple; quin és el propòsit de
la meva lectura? o segur que entenc el significat d’aquest mot?
Pràctica 3: Com avaluem?
L’avaluació té dues funcions; social o acreditativa dels aprenentatges i
pedagògica o reguladora del procés d’ensenyament i aprenentatge, centrant-nos
en la pedagògica, cal dir que és una funció que té com a propòsit la millora
constat de l’alumnat que s’avalua.
L’avaluació pot ser complicada de valorar i per això tendim a avaluar
productes de la lectura i no els processos interns que el lector desenvolupa.
És important acompanyar a l’alumne en l’elaboració del significat del text
i per avaluar aquest procés trobem quatre estratègies: de predicció, per
interrogar, per clarificar i per resumir.
Què són les estratègies de predicció?
Consisteix en emetre hipòtesis sobre el contingut del text. preveure de què
parlarà el text i què hi sortirà en funció de la finalitat que es proposi el
lector
Què són les estratègies per interrogar?
Formular qüestions sobre el que s’acaba de llegir, el mateix lector fa
preguntes sobre el que ha llegit i les respon. S’ha de diferenciar entre qüestions
centrals i marginals.
Què són les estratègies per clarificar?
Són aquelles que tracten la clarificació de paraules desconegudes. Es poden
intuir pel context o si no ho fan, interrompen la lectura, tornen endarrere i
consulten el significat.
Es pot suggerir que facin prediccions sobre el significat d’aquesta paraula
i anar orientant les prediccions fins que arribin al significat.
Què són les estratègies per resumir?
El lector formula la idea principal del text. consisteix en comprendre i
retenir el més important del text i així que l’expliquin amb les seves
paraules. En definitiva, recordar de forma intel·ligent i no haver de
memoritzar.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada