dimecres, 9 d’abril del 2014

Activitat d’ús pràctic

Organització de tasques i responsabilitas

Les activitats d’ús pràctic sorgeixen de totes aquelles accions o fets quotidians de l’aula on participa d’una o altre forma el llenguatge escrit. S’aprofiten aquestes experiències d’ús quotidià del llenguatge  per a generar un aprenentatge. En aquestes activitats es treballa molt amb els noms (de la classe o de l’escola) degut a la seva càrrega afectiva,  amb la organització de l’aula (la data, l’ús dels espais, l’horari...), llistes amb necessitats de l’aula, cartells (de fora de l’aula)...

Una de les activitats que presenta és la dels Encarregats, o com s‘anomena al llibre de M.Fons  Organització de tasques i responsabilitats. La he escollit perquè penso que és útil, divertida i que tots els nens i nenes que la realitzen la recorden sempre, per tant és un aprenentatge significatiu.  Aquesta activitat obliga a llegir els noms dels companys així com saber escriure’ls. Apart els han de relacionar amb alguna tasca.
L’activitat s’inicia amb la creació d’un mural on de forma visible i clara s’observin totes les tasques i els noms dels nens i nenes que les realitzin (els quals s’establiran de forma pactada). Apareixeran tasques més generals i fixes i seran els noms dels nens els que s’hauran de moure. El  és important es que els nens participin en la creació del mural i que siguin ells qui l’utilitzin i canviïn els encarregats quan sigui necessari  per tal de crear una situació d’aprenentatge.  Per crear el mural seran els nens i nenes, amb la guia del o la mestre/a, qui decideixin les tasques que hi ha d’aparèixer, les representaran (de forma escrita, amb dibuixos...) i quan a un nen o nena se li assigni una tasca aquest haurà de col·locar el seu nom en el mural (inicialment rebrà ajuda dels companys i el/la mestre/a). Un cop atribuïdes totes les tasques s’arriba a la fase del record. Aquesta fase consisteix en recordar les tasques de cada nen o nena, ho poden fer de forma automàtica i individual mirant el cartell per saber quina és la seva responsabilitat (fent evident la funció mnemònica: memòria)no bé el/la mestre/a ho recorda en veu alta utilitzant el mural. Per exemple, és necessari que l’encarregat dels llapis els reparteix-hi, el o la mestre/a agafa el cartell i diu en veu alta tots els encarregats o únicament l’encarregat de repartir els llapis. Si el o la mestre/a així ho prefereix pot animar a l’encarregat de repartir els llapis, en aquest cas, a mirar el mural i que ell o ella sol/a ho descobreixi o a un altre alumne que sense ser l’encarregat de repartir els llapis miri el mural i avisi a l’encarregat. Això desenvolupa estratègies per interpretar el codi ja que d’alguna forma els nens i nenes estan constantment avaluats pels companys i el/la mestre/a i s’esforcen per llegir els encarregats de la forma més correcte i ràpida.

Per últim s’arriba a la fase d’avaluació. Fent ús del cartell es va repassant, de forma ordenada, totes les tasques i els seus respectius responsables i es comenta de forma grupal com ha funcionat cadascuna de les tasques. Amb aquesta part de l’activitat, ja que s’observa el cartell, es fa un ús de la llengua escrita per comentar el funcionament del grup.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada