Organització de tasques i responsabilitas
Les
activitats d’ús pràctic sorgeixen de totes aquelles accions o fets quotidians
de l’aula on participa d’una o altre forma el llenguatge escrit. S’aprofiten
aquestes experiències d’ús quotidià del llenguatge per a generar un aprenentatge. En aquestes
activitats es treballa molt amb els noms (de la classe o de l’escola) degut a
la seva càrrega afectiva, amb la
organització de l’aula (la data, l’ús dels espais, l’horari...), llistes amb
necessitats de l’aula, cartells (de fora de l’aula)...
Una de les activitats que presenta és la dels
Encarregats, o com s‘anomena al
llibre de M.Fons Organització de tasques i responsabilitats. La he escollit perquè
penso que és útil, divertida i que tots els nens i nenes que la realitzen la
recorden sempre, per tant és un aprenentatge significatiu. Aquesta activitat obliga a llegir els noms
dels companys així com saber escriure’ls. Apart els han de relacionar amb
alguna tasca.
L’activitat s’inicia amb la creació d’un
mural on de forma visible i clara s’observin totes les tasques i els noms dels
nens i nenes que les realitzin (els quals s’establiran de forma pactada).
Apareixeran tasques més generals i fixes i seran els noms dels nens els que s’hauran
de moure. El és important es que els
nens participin en la creació del mural i que siguin ells qui l’utilitzin i canviïn
els encarregats quan sigui necessari per
tal de crear una situació d’aprenentatge. Per crear el mural seran els nens i nenes, amb
la guia del o la mestre/a, qui decideixin les tasques que hi ha d’aparèixer,
les representaran (de forma escrita, amb dibuixos...) i quan a un nen o nena se
li assigni una tasca aquest haurà de col·locar el seu nom en el mural (inicialment
rebrà ajuda dels companys i el/la mestre/a). Un cop atribuïdes totes les
tasques s’arriba a la fase del record. Aquesta fase consisteix en recordar les
tasques de cada nen o nena, ho poden fer de forma automàtica i individual
mirant el cartell per saber quina és la seva responsabilitat (fent evident la
funció mnemònica: memòria)no bé el/la mestre/a ho recorda en veu alta
utilitzant el mural. Per exemple, és necessari que l’encarregat dels llapis els
reparteix-hi, el o la mestre/a agafa el cartell i diu en veu alta tots els
encarregats o únicament l’encarregat de repartir els llapis. Si el o la
mestre/a així ho prefereix pot animar a l’encarregat de repartir els llapis, en
aquest cas, a mirar el mural i que ell o ella sol/a ho descobreixi o a un altre
alumne que sense ser l’encarregat de repartir els llapis miri el mural i avisi
a l’encarregat. Això desenvolupa estratègies per interpretar el codi ja que d’alguna
forma els nens i nenes estan constantment avaluats pels companys i el/la
mestre/a i s’esforcen per llegir els encarregats de la forma més correcte i
ràpida.
Per últim s’arriba a la fase d’avaluació. Fent
ús del cartell es va repassant, de forma ordenada, totes les tasques i els seus
respectius responsables i es comenta de forma grupal com ha funcionat cadascuna
de les tasques. Amb aquesta part de l’activitat, ja que s’observa el cartell,
es fa un ús de la llengua escrita per comentar el funcionament del grup.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada