Començaré explicant com és el calendari que podem utilitzar per realitzar aquesta activitat:
El calendari ha de mostrar en una pàgina cada mes, a més a més, ha de tenir quadrats per cadascun dels dies d'aquest, han de ser prou grans per, posteriorment, anar apuntant el que a continuació explicaré.
Les activitats en el calendari es poden dividir en tres moments, treballant en cadascún motius diferents.
1. Al començament de mes i de setmana:
Aquesta activitat permet que puguin sorgir converses, sobre el nom del mes, com s'escriu, quantes setmanes té aquest, i quants dies, les estacions de l'any, les festes de l'escola i sortides, entre d'altres.
També, es pot repassar l'inici de cada setmana, el que es va fer l'anterior i mirar quines farem aquesta.
Afegir, que és important que els dibuixos o simbols que utilitzin els nens i nenes en el calendari, estiguin fets per ells així els motiva perquè entenen el que veuen.
2. Cada dia al matí:
Es basa en aprofitar dels encarregats, quin dia és al calendari per posar-li una creu, i posar quin dia fa avui amb un dibuixet.
3. Esporàdicament:
Aquestes activitats es concentren en atendre a les dificultats ortogràfiques o de pronúncia com les de: dimarts,
gener (no sonen). O grafies especials com juny, març.
Pel que fa a la data, l'activitat que realitzen, la mestra al principi té un paper més actiu, ja que és ella qui ho escriu a la pissarra i pregunta als nens quin dia és, el més i l'any. I quan els nens i nenes aprenen a escriure, ho escriuen ells a la pissarra.
Fins a aquest punt les activitats que he explicat fan referència a activitats d'escriptura, però per complicar-ho més es fan activitats relacionades amb la lectura com: tenir cartells escrits on en un posa la data, en altre el més i l'any, la dificultat d'aquest és que han de llegir per trobar el dia en el que estan.
Reflexió personal:
Considero que el fet que els nens i nenes puguin saber el dia en el que estan i les activitats que realitzaran aquell dia els dóna seguretat en ells mateixos i per tant ajuda al seu desenvolupament.
D'altra banda, el fet que hi hagi una representació molt visual dels dies, setmanes i mesos, ajuda a la comprensió o a l'enteniment del concepte temps.
A més, el realitzar un calendari amb la planificació de les activitats o apuntar fets rellevants, entre d'altres, penso que els proporciona autonomia i a més, es treballen les rutines i els hàbits. I els introdueix alhora a la seva cultura (amb les seves festes).
I, finalment, com en tots els aprenentatges la llengua i l'escriptura en aquesta activitat, com s'ha demostrat, estan presents en tot moment.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada