Introducció
Dins d'aquest bloc de propostes d'activitats, referides a l'ús pràctic, es parteix de la idea que es pot ensenyar a llegir i escriure partint del nom de cada nen/a. A més, cal tenir present que, els alumnes aprenen , a més del que ensenya el mestre/a, del medi, dels companys i de les seves pròpies elaboracions mentals.
D'altra banda és important saber que l'aproximació del coneixement de la llengua escrita no es fa de forma lineal aprenent un so darrera l'altre, sinó a partir de diferents aproximacions en les quals competeixen diferents aspectes: notació gràfica, les reacionades amb el llenguatge i els aspectes discursius.
Un cop esmentats aquests ítems, es passa a fer una breu explicació d'un seguit d'activitats. A continuació desenvoluparé una d'elles:
Control d'assistència
L'experiència mostra que els controls interessen tant els mestres per a la planificació i control de les activitats, com els escolars per crear expectatives sobre el treball que cal realitzar. Aquest fet es relaciona amb la llengua escrita, coincidint que, per a aquesta activitat, cal llegir els noms dels nens/es de la classe, fet molt útil per iniciar-se en el llenguatge escrit (tal i com comentava a l'introducció). És per això que és important convertir aquesta activitat de passar llista, en una situació d'ensenyament i aprenentatge. Podem trobari dues possibilitats per fer-ho:
- Passar llista: Permet compartir les estratègies de cadascú per al reconeixement del nom i anar descobrint el funcionament del codi escrit.
- Experiència propia: Durant la realització de les pràctiques vaig estar en un grup d'infantil composat per alumnes de 4 i 5 anys. Per passar llista utilitzaven un dels mètodes que es proposa en aquest llibre: tots els noms dels alumnes estan elaborats en cartellets petits i al darrera tenen "velcro". D'aquesta manera, l'encarregat de passar llista (que cada setmana és diferent), ha de llegir el noms dels companys per saber qui ha anat a classe i qui no. Un cop enganxats els noms dels companys havia de fer el "Bon dia", que consisteix en dir el nom de cadascú de la següent manera:
- Què ha vingut la Maria? (Pregunta l'encarregat de passar llista).
- Bon dia! (Respon l'alumne al que es menciona).
Vaig poder observar que d'aquesta manera són els pròpis alumnes els que han de llegir i, per tant, fan unre coneixement de les lletres i sons, prenent consciència del seu nom i el dels companys, tal i com s'ha mencionat a la introducció.
![]() |
| Font: Google imatges |
- Control d'assistència als racons, tallers, etc: Si algú s'equivoca en la identificació del seu nom, acostuma a ser corretgit pel nen/a afectat. Això eesdevé un motor d'aprenentatge entre iguals.
- Experiència propia: A la mateixa escola de pràctiques utilitzaven un mètode semblant al que es proposa al llibre. Com es treballa per ambients (construcció, art/caseta, experimentació) els alumnes a principi de setmana havien de triar en quin volien treballar durant tota la setmana. Aleshores enganxaven el seu nom a l'ambient corresponent. D'aquesta manera, si algú oblidava on li tocava anar, només havia de llegir el seu nom i l'ambient al que es trobava. Vaig poder observar que també era un mètode que ajudava a prendre consicencia dels sons i grafies i al propi reconeixement del nom.
| Font: Google imatges |
Totes dues possibilitats provoquen comparacions entre noms semblants i obliga a anar afinant cada vegada més en la identificació del propi nom.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada