dijous, 3 d’abril del 2014

Conversem, llegim i escrivim.
Aprenem amb sentit

 
La tesi que defensa l’article és la importància de la conversa per a l’aprenentatge.

Les autores de l’article Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit. Publicat a Articles de Didàctica de la Llengua i de la literatura número 55, p. 33-41 del juliol de 2011 parlen sobre la importància de la conversa en el procés d’aprenentatge de l’infant.

En primer lloc defineixen la conversa com aquella pràctica educativa comunicativa i d’aprenentatge que permet l’organització i la gestió d’un projecte d’aula a partir dels interessos de cada alumne. Permet compartir idees, formar part del grup i avançar en el procés d’aprenentatge ja que la conversa esdevé del xoc d’idees de l’alumnat. Aquest xoc obliga als alumnes a recórrer a recursos expressius i a la cerca d’informació per afirmar el seu punt de vista. Aquest fet permet refer les idees prèvies o reconstruir el coneixement. En segon lloc determinen els avantatges i els valors de l’ús de la conversa a l’aula, aquests els podem distingir en quatre ítems:
  • Treball de continguts significatius per a l’alumne.
  • La implicació de l’alumne en el procés d’aprenentatge (propi i col·lectiu).
  • Compartir idees, coneixements, emocions... i per tant formar part d’una cultura de grup.
  • Permet la generació de noves preguntes que provoquen processos de recerca.
En tercer lloc cal esmentar la importància del context, és un element clau ja que per si sol ofereix oportunitats de coneixement. L’espai físic no és determinant tot i que el mestre ha de facilitar un bon ambient per a la conversa com per exemple la rotllana.
En quart i últim lloc, s’ha de tenir molt en compte el paper del mestre. Aquest ha de conèixer els continguts curriculars, ha de saber veure la potencialitat de cada situació, té un paper de guia i, per tant, ha d’orientar el discurs dels alumnes i facilitar el descobriment. Per últim té rellevant importància en la gestió de la conversa, ha de vetllar per la cohesió i respecte de tots els integrants del grup.
 
Una de les qüestions que m’ha fet rumiar aquesta lectura és el perquè no es dur a terme la conversa com a quelcom important a l’aula. Pel que fa a nous coneixements sorgits de la lectura principalment és el potencial de la conversa a l’aula i la utilització de forma sistemàtica per a l’aprenentatge.


Anna Garcia Lluís
Grup 41- Seminari B
03/04/14
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada