Aquest
article ens parla de la importància de la conversa per a l’aprenentatge i com
l’ús de la conversa genera la interacció entre els alumnes i regula i permet el
seu procés d’aprenentatge. La idea principal d’aquest article és la de que, per
tal que és doni aquest procés d’aprendre, s’ha de fer públic el coneixement,
compartir idees, generar preguntes i permetre i crear un ambient idoni per a la
conversa.
El
desenvolupament de la idea de la conversa com a eina clau és mostrada en el
text dins el context d’una escola real on ja es dóna aquest fet i la conversa
és el recurs bàsic i principal en l’àmbit de treball a l’aula. A partir
d’aquest exemple, els autors ens expliquen que la conversa és un joc d’idees,
un espai d’aprenentatge planificat, l’acte de refer i crear idees i generar
aprenentatges lligats a la comunicació i significatius. A més, ens expliquen
els valors i avantatges que pot tenir l’ús de la conversa a l’aula, com per
exemple gestionar el procés d’execució del grup, generar conflictes i
posteriors investigacions per resoldre’ls, crear cultura de grup ja que
comparteixen idees, opinions i coneixements, i implicar a l’alumne en el seu
procés d’aprenentatge.
Altres
aspectes importants als quals el text fa referència són la gestió de la
conversa a l’aula i el paper del mestre durant el seu procés, com regular,
crear dissidències per a fomentar l’interès i la curiositat i orientar la
conversa i, també, quin paper juga l’espai i el context, oferint oportunitats
de coneixement, on el mestre pugui i tingui eines per a gestionar la conversa i
sigui capaç de generar interès en el grup, donant èmfasi al fet que l’espai
físic no ha de ser considerat bo o dolent, sinó que ha de ser el mestre qui el
pugui adaptar i fer que sigui l’adequat.
Trobo
el text molt interessant ja que es posiciona defensant la conversa (considerada
sempre informal) i no tant el diàleg, fet que remarca que la idea que es pretén
és crear un clima adequat per a aprendre però no necessariament formal ni
estrictament pautat ni controlat, simplement guiat i orientat per a que es
pugui donar una conversa fluida ja que l’ambient serà còmode però sense oblidar
els objectius que es pretenen assolir.
Tot
i això, considero que el text se centra massa en l’exemple de l’escola i potser
seria interessant també que apareguessin idees, suggerències o referències
sobre la eina de la conversa en altres centres on la dificultat d’implantar
aquest mètode sigui major ja sigui per condicions de l’escola i el professorat
com de la diversitat i individualitat de l’alumnat.
Hola, Marta. No hi has posat cap imatge. Interessant text i interessant reflexió final: "seria interessant també que apareguessin idees, suggerències o referències sobre la eina de la conversa en altres centres on la dificultat d’implantar aquest mètode sigui major ja sigui per condicions de l’escola i el professorat com de la diversitat i individualitat de l’alumnat."
ResponEliminaLes autores tenien per objectiu explicar què feien a la seva escola. Per tant, no era objectiu del text parlar del que feien altres centres. El que planteges és interessant, i hi ha moltes experiències (que explorarem, també) en què efectivament la conversa es dóna en situacions molt diverses. La qüestió clau, i que crec que tu reculls bé, és que la idea de la conversa com a potent motor d'aprenentatge és vàlida tant per aquells contextos més fàcils de crear (escoles petites, grups reduïts, etc.) com per aquells contextos més dificils (grups grans, escoles molt tradicionals, contextos laborals en què el director del centre -centres concertats o privats- ignora el poder de la conversa i pot acomiadar-te amb l'excusa que el professor no sap fer que els nens es mantinguin en silenci a l'aula, etc.).
Xavier