divendres, 4 d’abril del 2014

Conservem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit

Aquest article escrit per Anna Sanz i Mariona Monterde, principalment volen que ens adonem compte que l’ús de la conversa genera interacció entre els alumnes i permet el procés d’aprenentatge tant individual com col·lectiu. Per tant, la tesi que es defensa és la importància de la conversa per aprendre.

Primerament defineix la conversa com a aquell espai i temps d’aprenentatge planificat, que no esdevé de forma improvisada a l’aula, imprescindible per a la interacció, i que ens portarà a reflexionar sobre el nostre propi pensament. Aleshores, direm que la conversa permet compartir idees/ opinions a la resta de companys i formar part del grup. Això obliga als alumnes a recórrer a recursos expressius i d’informació nous per fer valer el seu punt de vista o a refer les seves idees prèvies. Tenint la finalitat de reconstruir el seu coneixement per avançar en el propi procés d’aprenentatge.

A continuació es parla dels avantatges i valors de l’ús de la conversa a l’aula, que són: compartir idees, coneixements, emocions que creen cultura al grup, etc.

Seguidament, fan referència al paper del mestre, el qual ha de conèixer els continguts curriculars i ser capaç de veure les potencialitats que una situació, ha de ser una guia per els alumnes, és a dir facilitar informació, potenciar la participació de tots i generar un bon clima. En definitiva ha de saber gestionar la conversa per tal d’ajudar a donar cohesió, sentit i significat a les diferents aportacions dels alumnes i vetllar perquè totes aquestes aportacions, enriqueixin els processos d’aprenentatge individuals i del grup.

I per finalitzar, parlen sobre la importància del context ja que ho consideren un element clau perquè dóna sentit a la conversa. L’espai físic no és un factor determinat, però seria convenient tenir a l’abast un espai espaiós i amb bon ambient, per tal que els alumnes estiguin còmodes, amb més atenció, i amb ganes d’implicar-se a la conversa.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada