Aquest
article escrit per Anna Sanz i Mariona Monterde, principalment volen que ens
adonem compte que l’ús de la conversa genera interacció entre els alumnes i
permet el procés d’aprenentatge tant individual com col·lectiu. Per tant, la
tesi que es defensa és la importància de la conversa per aprendre.
Primerament defineix la conversa com a aquell espai i temps
d’aprenentatge planificat, que no esdevé de forma improvisada a l’aula,
imprescindible per a la interacció, i que ens portarà a reflexionar sobre el
nostre propi pensament. Aleshores, direm que la conversa
permet compartir idees/ opinions a la resta de companys i formar part del grup.
Això obliga als alumnes a recórrer a recursos expressius i d’informació nous
per fer valer el seu punt de vista o a refer les seves idees prèvies. Tenint la
finalitat de reconstruir el seu coneixement per avançar en el propi procés
d’aprenentatge.
A continuació es parla dels
avantatges i valors de l’ús de la conversa a l’aula, que són: compartir idees,
coneixements, emocions que creen cultura al grup, etc.
Seguidament, fan referència al paper del mestre, el qual ha de conèixer els continguts curriculars i ser capaç de veure les potencialitats
que una situació, ha de ser una guia per els alumnes, és a dir facilitar
informació, potenciar la participació de tots i generar un bon clima. En
definitiva ha de saber gestionar la conversa per tal d’ajudar a donar cohesió,
sentit i significat a les diferents aportacions dels alumnes i vetllar perquè
totes aquestes aportacions, enriqueixin els processos d’aprenentatge
individuals i del grup.
I per
finalitzar, parlen sobre la importància del context ja que ho consideren un
element clau perquè dóna sentit a la conversa. L’espai físic no és un factor
determinat, però seria convenient tenir a l’abast un espai espaiós i amb bon
ambient, per tal que els alumnes estiguin còmodes, amb més atenció, i amb ganes
d’implicar-se a la conversa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada