dimecres, 2 d’abril del 2014

“Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit” (Sanz i Monterde, 2011)



Aquest article mostra com la pràctica de la conversa adquireix un paper fonamental en el coneixement, en la gestió i en el desenvolupament de la vida de l’aula.

Les autores defensen algunes tesis com que la conversa és important per aprendre, la funció de la conversa en l’aprenentatge, quan una conversa es genera de manera públicaes fan públics els nostres aprenentatges... Com a títol a totes aquestes tesis, podríem dir que “l’ús de la conversa genera interacció entre els alumnes i permet el procés d’aprenentatge tant individual com col·lectiu”.

L’article parla, d’entre d’altres aspectes, de com un mestre ha de gestionar una conversa a l’aula, és a dir, de quin és el seu paper en aquest procés, ja que la intervenció del docent és molt important per potenciar la participació de tots els alumnes i per generar un clima de seguretat i confiança entre ells. Pel que fa a la intervenció dels alumnes, les seves aportacions no s’han de donar de manera aïllada i desvinculada de les intervencions anteriors, ja que les intervencions s’enriqueixen les unes amb les altres i aprendre amb els altres els permet ampliar el propi coneixement. Per altra banda, i pel que fa al context en el qual podem trobar una conversa, les oportunitats d’iniciar una conversa no són sempre previsibles, però per tal de millorar la comunicació, s’ha de facilitar una disposició dels alumnes on es puguin veure els uns als altres i que tinguin un espai on prendre anotacions o deixar documentació; d’aquesta manera augmentarà l’atenció, la concentració i el grau d’implicació a la conversa.

Aquest article utilitza una situació concreta  a l’aula, produïda a partir del projecte que es realitza, per tal d’argumentar les seves tesis. Però, personalment, crec que seria convenient incloure d’altres situacions reals a les aules per tal que els arguments esdevinguessin més forts.

Finalment, i pel que fa a la meva opinió personal, jo tenia clar que la conversa era molt important a les aules, però no sabia que fos un instrument tant fort a l’aula com en aquesta escola, on s’utilitza la conversa de manera sistemàtica com a instrument d’aprenentatge. A més, normalment una escola no ha de ser tant maximalista com la que mostra l’article, ja que en aquesta escola no diu que alguns dels educadors utilitzin la conversa com a recurs per contribuir a l’aprenentatge dels alumnes, sinó que és la manera de treballar de tota l’escola, que és una part del PEC.

Nuevos temas en lengua (http://www.primaria5atlantico.blogsek.es/2014/03/22/nuevos-temas-en-lengua/)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada