Aquest article mostra com la pràctica de la
conversa adquireix un paper fonamental en el coneixement, en la gestió i en el
desenvolupament de la vida de l’aula.
Les autores defensen algunes tesis com que la
conversa és important per aprendre, la funció de la conversa en l’aprenentatge,
quan una conversa es genera de manera públicaes fan públics els nostres aprenentatges...
Com a títol a totes aquestes tesis, podríem dir que “l’ús de la conversa genera
interacció entre els alumnes i permet el procés d’aprenentatge tant individual
com col·lectiu”.
L’article parla, d’entre d’altres aspectes, de
com un mestre ha de gestionar una conversa a l’aula, és a dir, de quin és el
seu paper en aquest procés, ja que la intervenció del docent és molt important
per potenciar la participació de tots els alumnes i per generar un clima de
seguretat i confiança entre ells. Pel que fa a la intervenció dels alumnes, les seves aportacions no s’han de donar de manera
aïllada i desvinculada de les intervencions anteriors, ja que les intervencions
s’enriqueixen les unes amb les altres i aprendre amb els altres els permet
ampliar el propi coneixement. Per altra banda, i pel que fa al context en el
qual podem trobar una conversa, les oportunitats d’iniciar una conversa no són
sempre previsibles, però per tal de millorar la comunicació, s’ha de facilitar
una disposició dels alumnes on es puguin veure els uns als altres i que tinguin
un espai on prendre anotacions o deixar documentació; d’aquesta manera
augmentarà l’atenció, la concentració i el grau d’implicació a la conversa.
Aquest article utilitza una situació concreta a l’aula, produïda a partir del projecte que
es realitza, per tal d’argumentar les seves tesis. Però, personalment, crec que
seria convenient incloure d’altres situacions reals a les aules per tal que els
arguments esdevinguessin més forts.
Finalment, i pel que fa a la meva opinió
personal, jo tenia clar que la conversa era molt important a les aules, però no
sabia que fos un instrument tant fort a l’aula com en aquesta escola, on s’utilitza
la conversa de manera sistemàtica com a instrument d’aprenentatge. A més,
normalment una escola no ha de ser tant maximalista com la que mostra l’article,
ja que en aquesta escola no diu que alguns dels educadors utilitzin la conversa
com a recurs per contribuir a l’aprenentatge dels alumnes, sinó que és la
manera de treballar de tota l’escola, que és una part del PEC.
![]() |
| Nuevos temas en lengua (http://www.primaria5atlantico.blogsek.es/2014/03/22/nuevos-temas-en-lengua/) |

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada