dimecres, 2 d’abril del 2014

L’alfabetització com a procés funcional


Aquesta entrada està escrita a partir de l'anàlisi, de forma conjunta i oral, de l'article  "Leer y escribir en un mundo cambiante" escrit per Ferreiro. És un text pensat per ser llegit de forma oral el que el fa senzill i ràpid de llegir. A més a més tracta un tema molt interessant, i més per a una futura mestra com jo:  la importància de ensenyar a llegir i a escriure de forma que aquest aprenentatge sigui funcional, per això he decidit titular aquesta entrada "L'alfabetització com a procés funcional".

El terme alfabetització és un terme complex i obert  que ha de proporcionar habilitats funcionals, mai un procés mecànic i sense profunditat. És important llegir i escriure sempre i quant pugui ser aplicat  a la vida. A més a més s¡ha de considerar un procés obert i que mai acaba. L'autora en l'article posa un exemple d'aquest fet. Explica que ella com a catedràtica a "ensenyat" als seus alumnes, que per suposat sabien llegir i escriure, a llegir i comprendre texts més científics que fins al moment no havien llegit. Aquest ha sigut un dels nous aprenentatges que he adquirit a partir de l'article de Ferreiro ja que jo considerava alfabetització el fet de llegir i escriure, un cop coneixies el mecanisme de la lecto-escriptura el procés d'alfabetització havia finalitzat. També per primera vegada he conegut el terme iletrados, que són aquelles persones que saben llegir i escriure però no ho saben o ho poden aplicar a la seva vida, el que ens fa tornar al tema principal de l'article: l'alfabetització ha de ser un procés funcional, aplicable al  dia a dia.

Per últim m'agradaria fer esment al fet que l'autora no aprofundeix, ni parla directament del fet que tots som realment analfabets ja que sempre podrem aprendre noves coses, mai entrem a un estadi on ets plenament alfabetitzats. Ja que aquest ha estat una de les coses que més m'han cridat l'atenció m'hagués agradat molt poder aprofundir més en el tema.

Algunes preguntes que poden sorgir a partir de la lectura d'aquest article són:

  • Quina visió dominant hi ha pel que fa  a l’alfabetització?
  • Com afecta el context social al procés d’alfabetització?
  • Quins avantatges i desavantatges tenen les noves tecnologies en el procés d’alfabetització?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada