dimecres, 2 d’abril del 2014

La importància del diàleg entre iguals com a base de l’aprenentatge significatiu


 L’autor Xavier Fontich en l’article “El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural – Les nocions de bastida i parla exploratòria”, defensa la idea de que la interacció a través del diàleg són la base del procés d’aprenentatge de l’infant. És per això que la funció de l’escola no és la de transmetre i ensenyar coneixements sinó la de fomentar l’autonomia individual i el pensament crític de l’alumne a través del llenguatge (la parla).

Les idees clau que hi trobem durant la lectura d’aquest article són les següents:

o   La finalitat del diàleg. La finalitat del diàleg és l’aprenentatge a partir de la parla exploratòria, és a dir, transmetre a partir de la parla exploratòria les eines necessàries per tal d’utilitzar i aplicar els seus propis aprenentatges. És per això que l’objectiu de l’educació és proporcionar activitats productives que impliquin un paper actiu per part de l’alumnat on la base del seu aprenentatge és la interacció i la participació.  

o   Les nocions bàsiques pels estudis socioculturals interessats en la interacció a l’aula: la bastida i la parla exploratòria.

·       La bastida. És el tipus d’ajuda que una persona li proporciona a una altra. En aquest article però, no es refereix al tipus de bastida individual que entenem normalment com l’ajuda que li proporciona el mestre a l’alumne sinó que en aquest cas es tracta d’una bastida amb un procés col·lectiu on l’ajuda ve donada pels mateixos alumnes, és a dir, fer la bastida entre els alumnes.

·       La parla exploratòria. La parla exploratòria es basa en la interacció constructiva de l’alumnat, és a dir, la classe està distribuïda per grups on aquests interaccionen i discuteixen sobre un tema. En aquest tema, tots els components del grup aporten la seva opinió, els seus arguments i són capaços d’arribar a un acord consensuat.  L’autor defensa que gràcies a aquest tipus de parla, l’alumnat es capaç construir i desenvolupar el seu aprenentatge cognitiu.

o   El paper del mestre. El paper del mestre no és més que el guia d’aquest aprenentatge, on ha d’ajudar a l’alumnat a reflexionar, participar i fomentar el paper actiu de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge.
Cal dir que l’autor durant tot l’article utilitza referències de diferents autors per defensar i exemplificar les seves idees. No obstant, he trobat aquest article difícil de llegir tot i deixar clares les idees que reflexa. D’altra banda considero que seria important exemplificar d’una manera més clara el treball de la parla, és a dir, la posada en pràctica d’experiències dialògiques.

A partir d’aquesta lectura, la meva idea respecte a la bastida ha canviat ja que jo pensava que la bastida era només un procés individual, en canvi l’autor defensa la bastida com un procés col·lectiu on l’ajuda és entre iguals. D’altra banda també sóc conscient de que la meva idea sobre el paper de la parla a les aules ha canviat positivament ja que abans no considerava que la parla fos tan important i en canvi l’autor m’ha fet veure que és crucial i és el vehicle d’aprenentatge per a  l’alumnat.  


En conclusió, aquest article defensa que el diàleg, la interacció, la participació, la col·laboració i l’intercanvi de coneixements és molt més productiu a les aules en referent al procés d’aprenentatge de l’alumnat que no pas el mètode tradicional que ens podem trobar avui dia a les aules. Per tant, com a futurs mestres és important fomentar activitats productives que requereixin a l’alumne treballar d’aquesta manera. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada