L’autor Xavier Fontich en l’article
“El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural – Les nocions de
bastida i parla exploratòria”, defensa la idea de que la interacció a
través del diàleg són la base del procés d’aprenentatge de l’infant. És per
això que la funció de l’escola no és la de transmetre i ensenyar coneixements
sinó la de fomentar l’autonomia individual i el pensament crític de l’alumne a
través del llenguatge (la parla).
Les idees clau que hi trobem
durant la lectura d’aquest article són les següents:
o La finalitat del
diàleg. La finalitat del diàleg és l’aprenentatge a partir de
la parla exploratòria, és a dir, transmetre a partir de la parla exploratòria
les eines necessàries per tal d’utilitzar i aplicar els seus propis
aprenentatges. És per això que l’objectiu de l’educació és proporcionar
activitats productives que impliquin un paper actiu per part de l’alumnat on la
base del seu aprenentatge és la interacció i la participació.
o Les nocions bàsiques
pels estudis socioculturals interessats en la interacció a l’aula: la bastida i
la parla exploratòria.
·
La bastida. És el tipus d’ajuda que una
persona li proporciona a una altra. En aquest article però, no es refereix al
tipus de bastida individual que entenem normalment com l’ajuda que li
proporciona el mestre a l’alumne sinó que en aquest cas es tracta d’una bastida
amb un procés col·lectiu on l’ajuda ve donada pels mateixos alumnes, és a dir,
fer la bastida entre els alumnes.
·
La parla exploratòria. La
parla exploratòria es basa en la interacció constructiva de l’alumnat, és a
dir, la classe està distribuïda per grups on aquests interaccionen i
discuteixen sobre un tema. En aquest tema, tots els components del grup aporten
la seva opinió, els seus arguments i són capaços d’arribar a un acord
consensuat. L’autor defensa que gràcies
a aquest tipus de parla, l’alumnat es capaç construir i desenvolupar el seu
aprenentatge cognitiu.
o El paper del mestre. El paper del mestre no és més que el guia d’aquest aprenentatge, on ha d’ajudar
a l’alumnat a reflexionar, participar i fomentar el paper actiu de l’alumnat en
el seu procés d’aprenentatge.
Cal dir que l’autor durant
tot l’article utilitza referències de diferents autors per defensar i
exemplificar les seves idees. No obstant, he trobat aquest article difícil de
llegir tot i deixar clares les idees que reflexa. D’altra banda considero que
seria important exemplificar d’una manera més clara el treball de la parla, és
a dir, la posada en pràctica d’experiències dialògiques.
A partir d’aquesta lectura,
la meva idea respecte a la bastida ha canviat ja que jo pensava que la bastida
era només un procés individual, en canvi l’autor defensa la bastida com un
procés col·lectiu on l’ajuda és entre iguals. D’altra banda també sóc conscient
de que la meva idea sobre el paper de la parla a les aules ha canviat
positivament ja que abans no considerava que la parla fos tan important i en
canvi l’autor m’ha fet veure que és crucial i és el vehicle d’aprenentatge per
a l’alumnat.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada