Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit.
L’article que ens exposa M. Monterde i A. Sanz ens
parla sobre la conversa com a recurs d’aprenentatge per aplicar-lo a la
pràctica educativa diària. El diàleg a l’aula, a part de ser un procés d’interacció,
tant entre els alumnes com entre el/la mestre/a i el grup-classe, pot ajudar-nos
a aprendre ja que entre conversa i conversa el vocabulari dels nens i nenes es
va enriquint. Per crear una bona conversa el mestre ha d’actuar de mediador i
un guia del diàleg. Ha d’aconseguir un ambient on els alumnes es sentin còmodes
i també ha de facilitar un motiu de la conversa. Tot i això, els alumnes requereixen d’una base
per practicar la conversa per tant, el/la mestre/a ha de treballar amb aquesta eina per tal de que la conversa sigui funcional, d’aquesta manera,
els nens i nenes aniran adquirint hàbits de confiança i respecte, cada cop
estaran més segurs d’allò que diuen i haurà igualtat a l’hora de conversar amb
la finalitat d’aprendre continguts. A demés, l’autora d’aquest article ens
explica que els alumnes han d’escriure allò que aprenen i considero que és una
pràctica que pot resultar exitosa si es realitza de manera adequada.
| Font |
En la meva opinió, aquest recurs d’aprenentatge,
el diàleg, pot ajudar molt a adquirir coneixements si es porta d’una manera
convenient però cal pensar que l’autora d’aquest article treballa en una escola
on la ratio de l’alumnat és inferior
a la d’altres escoles i per tant en grup reduït sí que pot ser més fàcil fer un
debat i aprendre parlant, què passaria si hi ha molts més alumnes a l’aula? Jo
crec que la conversa podria resultar menys profitosa si hi ha 25 o 30 alumnes
per aula ja que potser sempre parlarien els mateixos. Tot i això no tinc cap dubte en que tot es pot aprendre
parlant amb els altres, mentre et corregeixen i es dialoga en un clima
respectuós. També cal dir que podria ser que la conversa no derivés sempre en
un contingut curricular i jo crec que en aquest cas, és el moment on el/la
mestre/a ha d’actuar en el seu paper de mediador per tal de portar la conversa
a bon port.
Preguntes a l’autora:
- -Què
passaria si el nombre d’alumnes és massa elevat per realitzar una conversa? Com
ho faria amb un nombre elevat d’alumnes?
- -Què
passa si la conversa no deriva en un contingut curricular?
- - Com
es podria aplicar a l’ESO? On els continguts curriculars són molt més
específics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada