dimecres, 2 d’abril del 2014

El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural, Fontich (2011)

El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural, Fontich (2011)


Tots sabem que el diàleg és un mecanisme de vital importància per al desenvolupament humà i per a crear els vincles i la comunicació necessària per a viure en societat. L’aprenentatge, des de la perspectiva social implica aprendre mitjançant la interacció la col·laboració i l’intercanvi de coneixements entre els diferents membres que la conformen.

Des de petits, tots aprenem a parlar i a comunicar-nos per tal de donar a conèixer les nostres opinions, per poder expressar allò que sentim o que volem dir, escoltant el que diuen els demés i, en general, establir comunicació amb tota aquella gent que ens envolta i forma part de la nostra vida. Per això, és important que l’escola no nomes es basi en el fet d’ensenyar coneixements i omplir els caps dels alumnes amb informació i més informació, sinó que ha de fomentar l’autonomia i el pensament crític en cadascun dels alumnes, donant importància al diàleg i la comunicació com a base de l’aprenentatge significatiu. I és aquí on el mestre ha de jugar en el paper de mediador, reduint el seu marge de maniobra per tal de donar més llibertat als nens/es i deixar que aprenguin sense intervenir-hi massa.

El diàleg esdevé un punt clau en l’aprenentatge ja que la seva funció és transmetre mitjançant la parla exploratòria les eines que són necessàries per ajudar a que els propis alumnes siguin capaços d’aplicar el seu propi aprenentatge.







Fontich fa referència al concepte de bastida, conegut també com scaffolding de Lev Vigotsky, i ens el defineix com un procés fluid, mútuament responsiu entre professor i alumne, resultat de la negociació i de l’activitat col·laborativa. Aquest concepte de bastida es pot relacionar i fins i tot complementar amb la parla exploratòria i la importància del diàleg, donat que comporta la implicació tant del nen/a com de l’adult en un procés que estableix negociació i desacord, intercanvi i compartició d’ informació, judicis i decisions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada