Des del punt de vista
constructivista l’avaluació té dues
funcions: la social o selectiva
i la pedagògica o reguladora (té
lloc durant tot el procés d’aprenentatge). Valorar l’aprenentatge de l’escriptura
i la lectura és una tasca molt complexa i els millors instruments d’avaluació
són l’observació i el diàleg. A l’hora d’avaluar és millor tenir
dades objectivables i és per això que existeixen diferents instruments, com ara
les fitxes d’enregistrament (el/la
mestre/a anirà anotant al llarg del curs el procés d’aprenentatge de l’ infant);
o bé els dictats (permetrà veure l’evolució
i el progrés perquè el text sempre és el mateix). Tanmateix, la regulació que
fa el mestre ha de tenir com a finalitat que l’ infant es vagi autoregulant a
ell mateix i cada cop sigui més autònom. Per tant, s’hauran de donar a conèixer els objectius i els
criteris d’avaluació (per exemple, apuntar en una llista els criteris que s’han
pautat entre tots). Per altra banda, trobem que hi ha l’autoavaluació, l’avaluació
mútua i la coavaluació.
Aquest capítol m’ha permès repassar
molts dels conceptes que ja sabia, però també me n’ha aportat de nous. Quelcom
que m’ha sorprès és que inconscientment molts docents continuen aplicant l’avaluació
selectiva (“una mirada afable o indiferent, una manifestació d’afecte o de
rebuig...”), tot i que confio que amb el temps i reflexionant-hi s’anirà
eliminant. M’han agradat molt els diferents instruments d’avaluació, en
especial les fitxes d’enregistrament i el diari, el qual crec que pot ser molt
útil de cares a posar en ordre els pensaments i les observacions del docent;
definitivament espero poder-lo posar en pràctica. Crec que és fonamental el
diàleg de què parla l’autora, ja que no persegueix l’amonestació, sinó que l’alumne
rectifiqui i aprengui de la reflexió. Per últim, m’ha sorprès el potencial que
tenen algunes tasques d’aula. Hi ha parts del funcionament de la classe que és
fonamental que se n’encarreguin els propis alumnes, no només perquè contribueixen
en augmentar la seva autonomia, sinó també perquè és una peça més en el seu
aprenentatge de la lectoescriptura.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada