dijous, 10 d’abril del 2014

"Criteris d'avaluació", Llegir i escriure per viure, de Montserrat Fons

Des del punt de vista constructivista l’avaluació té dues funcions: la social o selectiva i la pedagògica o reguladora (té lloc durant tot el procés d’aprenentatge). Valorar l’aprenentatge de l’escriptura i la lectura és una tasca molt complexa i els millors instruments d’avaluació són l’observació i el diàleg. A l’hora d’avaluar és millor tenir dades objectivables i és per això que existeixen diferents instruments, com ara les fitxes d’enregistrament (el/la mestre/a anirà anotant al llarg del curs el procés d’aprenentatge de l’ infant); o bé els dictats (permetrà veure l’evolució i el progrés perquè el text sempre és el mateix). Tanmateix, la regulació que fa el mestre ha de tenir com a finalitat que l’ infant es vagi autoregulant a ell mateix i cada cop sigui més autònom. Per tant, s’hauran de donar a conèixer els objectius i els criteris d’avaluació (per exemple, apuntar en una llista els criteris que s’han pautat entre tots). Per altra banda, trobem que hi ha l’autoavaluació, l’avaluació mútua i la coavaluació.  

Aquest capítol m’ha permès repassar molts dels conceptes que ja sabia, però també me n’ha aportat de nous. Quelcom que m’ha sorprès és que inconscientment molts docents continuen aplicant l’avaluació selectiva (“una mirada afable o indiferent, una manifestació d’afecte o de rebuig...”), tot i que confio que amb el temps i reflexionant-hi s’anirà eliminant. M’han agradat molt els diferents instruments d’avaluació, en especial les fitxes d’enregistrament i el diari, el qual crec que pot ser molt útil de cares a posar en ordre els pensaments i les observacions del docent; definitivament espero poder-lo posar en pràctica. Crec que és fonamental el diàleg de què parla l’autora, ja que no persegueix l’amonestació, sinó que l’alumne rectifiqui i aprengui de la reflexió. Per últim, m’ha sorprès el potencial que tenen algunes tasques d’aula. Hi ha parts del funcionament de la classe que és fonamental que se n’encarreguin els propis alumnes, no només perquè contribueixen en augmentar la seva autonomia, sinó també perquè és una peça més en el seu aprenentatge de la lectoescriptura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada