divendres, 11 d’abril del 2014

Llegir i escriure per viure: pàg-51-73.

Aquesta tercera part del llibre de Montserrat Fons ens parla de l’organització dels alumnes, de l’espai, el temps i del material curricular d’aprenentatge.
L’organització social
Aquest apartat parla sobre les diferents maneres d’agrupar els alumnes. Per tant, una forma seria agrupar en gran grup, en el qual les activitats es realitzen entre tots els nens i nenes de la classe i el mestre/a. Aquest tipus d’agrupament és de gran utilitat per organitzar les tasques, acordar els objectius de treball i per posar en comú els aspectes treballats.
Una altre manera seria en grup reduït, ens referim a grup de 4 o 5 persones. És un tipus d’agrupament que promou la participació de tots els membres, per tant ajuda a la intervenció cooperativa. I es recomana que els grups petits no siguin fixos, molt millor si son heterogenis per tal que es transmetin coneixements i experiències.   
Hi per últim ens trobaríem amb el individual. Aquest permet que cada alumne afronti personalment una tasca determinada, i per tant, fomenta l’autonomia. És un mètode que s’utilitza per fer avaluacions, la inicial i l’additiva, ja que permet apreciar les capacitats individuals de cada alumne.     
L’espai
L’espai es pot organitzar amb la combinació de tres elements essencials:
-          L’espai físic en metres quadrats de què es disposa.
-          El mobiliari i el material.
-          El tipus d’agrupament d’alumnes que vol dinamitzar.
A l’hora de fer activitats en grup gran, és important tenir un bon espai físic i sinó adaptar-lo per tal que hagi un intercanvi d’opinions, experiències i coneixements. L’exemple que dóna aquest llibre és la forma circular al terra, ja que d’aquesta manera tots es veuen les cares, i cap nen dóna l’esquena a l’altre.
En el cas  de les activitats en grup petit, l’espai admet moltes possibilitats, es més utilitzades són o bé entorn de les taules o per racons. Els racons són molt personals ja que cada grup hi dóna el seu toc personal, de manera que és difícil trobar dos racons iguals. Un racó important per treballar la lectura i l’escriptura és el racó de la biblioteca, de jocs amb lletres, etc.
I per últim, per fer activitats individuals pot anar bé la mateixa taula i cadira, ja que es necessita molta concentració personal per cursar l’activitat. Però per tal que els resultats siguin més positius, seria convenient que l’alumne triés el lloc on vol treballar.
El temps
El temps de l’alumnat es classifica segons si és necessari per aprendre a llegir i a escriure o el temps que cal per preveure per a cada activitat concreta d’ensenyament i aprenentatge de la lectura i d’escriptura.
La primera classificació no es realitza d’un dia per l’altre, ni s’aconsegueix el domini d’una vegada per sempre. S’aconsegueix al llarg de tota la vida, i per tant, a mesura que passa el temps va evolucionant. Sovint aquesta classificació s’estableix als 6 anys.
En el segon cas, la durada d’una activitat d’ensenyament i aprenentatge de la llengua escrita és de 10 minuts o quart d’hora, o fins i poden arribar a l’hora i mitja, tenint en compte que es faran descans per reemprendre l’activitat.
Per tant, podríem dir que la durada de les tasques depèn de diversos factors:
-          El grup d’alumnes
-          El tipus d’activitat
-          L’enfocament del treball.
-     Les circumstancies del moment.

El material curricular

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada