He
escollit la tercera part del llibre Llegir i escriure per viure de
Montserrat Fons en el què tracta sobretot el tema de l’organització
social de l’alumnat durant les activitats
d’ensenyament/aprenentatge que es porten a terme per aprendre a
llegir i escriure, destacant també la importància de l’espai, el
temps i els materials curriculars.
En
primer lloc, fent referència als agrupaments dels estudiants, podem
veure que l’autora destaca tres tipus (en gran grup, en grup reduït
i individualment), tot indicant els punts forts i els punts febles de
cadascun d’ells.
Pel
que fa a les activitats en gran grup, afirma que resulten molt útils
per acordar objectius de treball, organitzar les tasques i posar en
comú els aspectes treballats.
Algunes
de els activitats que compleixen aquests requisits són: escriure un
permís per a una sortida, llegir un cartell entre tots i escoltar un
conte en veu alta per la mestra. Però, no tot són avantatges. Com a
punt feble d’aquest tipus d’agrupament, cal dir que és
insuficient i que caldria limitar-lo per tal de prioritzar altres
tipus d’agrupaments on hi hagi una interacció més fluïda entre
iguals.
D’altra
banda, parlant de les activitats en grup reduït, l’autora constata
que aquest tipus d’organització afavoreix la interacció
cooperativa, promou la participació dels membres i permet compartir
experiències d’aprenentatge entre iguals.
Malgrat
tot, un cop finalitzada l’activitat, el docent té la sensació de
no arribar a fer res ben fet, ja que, no ha pogut donar suport a tots
els grups formats a l’aula.
Un
cop comentats els agrupaments que podem tenir en compte, l’autora
de Llegir i escriure per viure es centra en el tema
de l’espai, un aspecte rellevant pel que fa a l’organització
social.
Tal
i com podem observar, cal dir que l’espai s’organitza segons la
combinació de tres elements, els quals són, l’espai físic en
metres quadrats de que es disposa, el mobiliari i el material i el
tipus d’agrupament d’alumnes que es vol dinamitzar. També en el
cas que es realitzin activitats en grups reduïts o activitats
individuals, recomana fer-los entorn a les taules, o bé, en racons.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada