Aquest apartat del
llibre Llegir i escriure per viure de
Montserrat Fons tracta sobretot el tema de l’organització social de l’alumnat
durant les activitats d’ensenyament/aprenentatge que es porten a terme per
aprendre a llegir i escriure, destacant també la importància de l’espai, el
temps i els materials curriculars.
En primer lloc, fent
referència als agrupaments dels
estudiants, podem veure que l’autora destaca tres tipus (en gran grup, en
grup reduït i individualment), tot indicant els punts forts i els punts febles
de cadascun d’ells.
Pel que fa a les activitats
en gran grup, Montserrat Fons afirma que resulten molt útils per acordar
objectius de treball, organitzar les tasques i posar en comú els aspectes
treballats.
Algunes de els
activitats que compleixen aquests requisits són: escriure un permís per a una
sortida, llegir un cartell entre tots i escoltar un conte en veu alta per la
mestra.
No obstant això, no tot
són avantatges. Com a punt feble d’aquest tipus d’agrupament, cal dir que és
insuficient i que caldria limitar-lo per tal de prioritzar altres tipus
d’agrupaments on hi hagi una interacció més fluïda entre iguals.
D’altra banda, parlant
de les activitats en grup reduït, l’autora constata que aquest tipus
d’organització afavoreix la interacció cooperativa, promou la participació dels
membres i permet compartir experiències d’aprenentatge entre iguals.
Malgrat tot, un cop
finalitzada l’activitat, el docent té la sensació de no arribar a fer res ben
fet, ja que, no ha pogut donar suport a tots els grups formats a l’aula.
En quant a les
activitats individuals, Fons destaca que serveixen molt sovint per a
l’avaluació i permeten que cada alumnes afronti personalment una tasca.
Un cop comentats els
agrupaments que podem tenir en compte, l’autora de Llegir i escriure per viure es centra en el tema de l’espai, un aspecte rellevant pel que fa
a l’organització social.
Tal i com podem
observar, cal dir que l’espai s’organitza segons la combinació de tres
elements, els quals són, l’espai físic en metres quadrats de que es disposa, el
mobiliari i el material i el tipus d’agrupament d’alumnes que es vol
dinamitzar.
Prosseguint amb aquest
últim ítem, Fons comenta que si es desenvolupen activitats en gran grup és
imprescindible pensar en una disposició d’un cercle per tal de veure les
expressions facials de tots els companys en el moment d’entaular un diàleg.
D’altra banda, en el cas
que es realitzin activitats en grups reduïts o activitats individuals, recomana
fer-los entorn a les taules, o bé, en racons.
Referent al temps, l’autora considera de vital
importància tant el temps global de l’alumne per aprendre a llegir i escriure
com el temps que cal preveure per cada activitat, del qual, destaca que
oscil·la entre els deu minuts o quart d’hora i d’hora i mitja amb un necessari
descans.
A més, cal tenir present
que la durada de l’activitat depèn de diversos factors, com per exemple, el
grup classe, el tipus d’activitat, l’enfocament del treball i les
circumstàncies del moment.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada