Un cop vistes les
propostes d’activitats a l’aula de l’autora Montserrat Fons al seu llibre Llegir i escriure per viure, m’he
decantat per una proposta referida a l’ús literari que emmarca les
endevinalles, les enganyifes i els embarbussaments.
Tot i que són formes
literàries molt diferents, s’agrupen perquè totes es basen en el domini de la
llengua oral.
Tal i com explica l’autora,
cadascuna d’aquestes formes juga amb un aspecte diferent de la llengua. Per
exemple, les endevinalles juguem amb les comparances i les metàfores; les
enganyifes juguem amb el fet de canviar l’expectativa acceptada culturalment i,
per últim, els embarbussaments, juguen amb paraules que tenen el mateix so,
creant dificultat a l’hora de dir-les en veu alta.
Les activitats
d’ensenyament-aprenentatge que es proposen sobre aquesta proposta són: la
consulta de reculls editats, l’elaboració d’un recull i la invenció de nous.
En aquest sentit, el que
proposa l’autora del llibre és que tinguem a l’aula un recull d’endevinalles,
enganyifes i embarbussaments de nens i nenes d’altres cursos per tal que
l’alumnat mostri curiositat per aquestes formes literàries i, d’aquesta manera,
estigui motivat per elaborar un de propi junt a la resta dels seus companys. O
sigui, a mesura que se’n van aprenent de nous, s’hi van afegint al recull.
D’altra banda, també es
proposa el fet d’inventar-nos de nous, però en aquest cas, només
d’endevinalles, ja que, és impossible tractar de crear noves enganyifes i nous
embarbussaments.
Considero que és una
pràctica molt dinàmica i agradable per dur-la a terme amb nois i noies de
Primària, ja que, poden aprendre nous conceptes de la llengua, tot gaudint del
que estan fent.
Cal dir que es tracta
d’una proposta que permet treballar en diverses formes d’agrupament (en grup
reduït, grans grups i individualment).
A més, m’agradaria
destacar que després d’experimentar una proposta similar durant les pràctiques,
la recomanaria, igual que fa Montserrat Fons en el seu llibre, ja que, a banda
de veure gaudir als teus alumnes, també et permet visualitzar la capacitat que
tenen els alumnes per inventar-se una endevinalla senzilla, original i amb molta
riquesa lingüística.
Val dir que és una
experiència molt gratificant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada