divendres, 11 d’abril del 2014

Les distribucions també són part de l'educació

Al llarg  d’aquestes pàgines, l’autora fa referència a alguns dels elements que influeixen i s’han de tenir en compte a l’hora de treballar per al bon desenvolupament en el procés d’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura.

Inicialment, ens parla de l’organització social de l’alumnat. En aquesta apartat mostra tres tipologies d’agrupaments que seran més útils tenint en compte la finalitat de l’activitat. D’una banda, les activitats formades en gran grup permeten posar en comú aspectes treballats, per exemple (redactar un permís per una sortida treballant així l’escriptura). Tot i ser molt útil aquesta forma d’organització, cal prioritzar d’altres que potenciïn més la implicació de tots els alumnes. Aquestes serien, d’altra banda, les activitats en grup reduït, ja que permeten potenciar la interacció cooperativa, compartir entre iguals, etc. Tot i així, ens parla de l’inconvenient del mestre, en sentir que no arriba d’igual manera a tothom, i ens diu que és complexa aquesta organització, però que no s’ha de rebutjar perquè tot allò que aporta és molt satisfactori. Per últim, ens mostra les activitats organitzades individualment, i la considero molt útil ja que permet a l’alumne enfrontar una tasca personalment. I ens parla de les activitats d’avaluació com a via on usar aquesta eina de treball individual tan rica.

L’espai és el següent element que ens presenta com a considerar, ja que la seva bona organització afecta al clima de l’aula tant important per al procés d’aprenentatge. En aquest punt dóna exemples de maneres de distribuir l’espai segons l’organització que usem segons l’apartat anterior. Per exemple, en les activitats en gran grup considera el treball en cercle en un espai ampli com a molt útil ja que, en cas de fer un diàleg, poden veure’s les expressions de cada company. En segon lloc, les activitats en grup petit, com els racons, responen a la necessitat de crear espais on els alumnes hi estiguin a gust, disposats per ells mateixos. I, en quant a  les activitats individuals, considera que és més efectiu deixar lliure els alumnes per a què ells mateixos escollin on desenvolupar la seva feina. Finalment, he pogut veure com les activitats dutes a terme en espais fora de l’escola també son una via molt útil per a l’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura (sortides,...)

Un altra dels elements considerats és el temps, i ho fa des del punt de vista d’aquell que l’alumnat necessita per aprendre a llegir i escriure, ja que és un procés llarg, amb diverses etapes, i cada alumne és un món, també considerant que hi ha una tasca a reforçar fora de l’escola, amb les famílies. I, d’altra banda, des del punt de vista de la durada de les activitats per a desenvolupar aquest ensenyament i aprenentatge de la llengua escrita, considerant el grup d’alumnes que hi treballen, el tipus d’activitat que es desenvolupa, l’enfocament del treball i les circumstàncies del moment.

Per finalitzar aquest bloc, l’autora ens parla dels materials curriculars, on s’han de tenir en compte els materials bàsics (de l’entorn, llibres variats, cartelleres,...), tot enfocat en allò imprescindible pel procés al què ens enfoquem. D’altra banda, l’autora fa referència al tipus de lletra que es vol potenciar en la iniciació d’aquest procés i ens parla de la decantació d’una gran majoria per la lletra lligada, per influència del mètode Montessori, i ens dóna elements que justifiquen que pot ser un mètode molt vàlid (tot i que aquest element és secundari). I en quant a la manera d’introduir la lletra lligada, voldria ressaltar allò que ens diu de la varietat en cada nen, ja que no es pot realitzar aquesta activitat per a tots a la vegada, sinó a mesura que els infants entrin en l’etapa alfabètica. A més, ens parla de la importància de tenir referents distribuïts a l’aula (pòster amb grafies de l’abecedari, per exemple) per tal que els alumnes s’hi puguin dirigir per consultar-hi quan vulguin. I, per últim, ens recorda la importància de tenir els materials d’entrenament a l’abast  dels alumnes, on arribin a identificar els materials dels què disposen per a les diverses tasques, i on estan situats.


Penso que la riquesa d’aquest llibre és immensa. No només per allò que diu, sinó per com ho diu, ja que la forma en què l’autora presenta la diversitat de metodologies fa que apropi el lector a la realitat i a elements realment abastables per a la gran tasca que se’ns presenta com a futurs mestres de desenvolupar el procés d’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada