Al
llarg d’aquestes pàgines, l’autora fa
referència a alguns dels elements que influeixen i s’han de tenir en compte a l’hora
de treballar per al bon desenvolupament en el procés d’ensenyament i
aprenentatge de la lectura i l’escriptura.
Inicialment,
ens parla de l’organització social de l’alumnat. En aquesta apartat mostra tres
tipologies d’agrupaments que seran més útils tenint en compte la finalitat de l’activitat.
D’una banda, les activitats formades en gran grup permeten posar en comú
aspectes treballats, per exemple (redactar un permís per una sortida treballant
així l’escriptura). Tot i ser molt útil aquesta forma d’organització, cal prioritzar
d’altres que potenciïn més la implicació de tots els alumnes. Aquestes serien,
d’altra banda, les activitats en grup reduït, ja que permeten potenciar la
interacció cooperativa, compartir entre iguals, etc. Tot i així, ens parla de l’inconvenient
del mestre, en sentir que no arriba d’igual manera a tothom, i ens diu que és
complexa aquesta organització, però que no s’ha de rebutjar perquè tot allò que
aporta és molt satisfactori. Per últim, ens mostra les activitats organitzades
individualment, i la considero molt útil ja que permet a l’alumne enfrontar una
tasca personalment. I ens parla de les activitats d’avaluació com a via on usar
aquesta eina de treball individual tan rica.
L’espai
és el següent element que ens presenta com a considerar, ja que la seva bona
organització afecta al clima de l’aula tant important per al procés d’aprenentatge.
En aquest punt dóna exemples de maneres de distribuir l’espai segons l’organització
que usem segons l’apartat anterior. Per exemple, en les activitats en gran grup
considera el treball en cercle en un espai ampli com a molt útil ja que, en cas
de fer un diàleg, poden veure’s les expressions de cada company. En segon lloc,
les activitats en grup petit, com els racons, responen a la necessitat de crear
espais on els alumnes hi estiguin a gust, disposats per ells mateixos. I, en
quant a les activitats individuals,
considera que és més efectiu deixar lliure els alumnes per a què ells mateixos
escollin on desenvolupar la seva feina. Finalment, he pogut veure com les
activitats dutes a terme en espais fora de l’escola també son una via molt útil
per a l’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura (sortides,...)
Un
altra dels elements considerats és el temps, i ho fa des del punt de vista d’aquell
que l’alumnat necessita per aprendre a llegir i escriure, ja que és un procés
llarg, amb diverses etapes, i cada alumne és un món, també considerant que hi
ha una tasca a reforçar fora de l’escola, amb les famílies. I, d’altra banda,
des del punt de vista de la durada de les activitats per a desenvolupar aquest
ensenyament i aprenentatge de la llengua escrita, considerant el grup d’alumnes
que hi treballen, el tipus d’activitat que es desenvolupa, l’enfocament del
treball i les circumstàncies del moment.
Per
finalitzar aquest bloc, l’autora ens parla dels materials curriculars, on s’han
de tenir en compte els materials bàsics (de l’entorn, llibres variats,
cartelleres,...), tot enfocat en allò imprescindible pel procés al què ens
enfoquem. D’altra banda, l’autora fa referència al tipus de lletra que es vol
potenciar en la iniciació d’aquest procés i ens parla de la decantació d’una
gran majoria per la lletra lligada, per influència del mètode Montessori, i ens
dóna elements que justifiquen que pot ser un mètode molt vàlid (tot i que
aquest element és secundari). I en quant a la manera d’introduir la lletra
lligada, voldria ressaltar allò que ens diu de la varietat en cada nen, ja que
no es pot realitzar aquesta activitat per a tots a la vegada, sinó a mesura que
els infants entrin en l’etapa alfabètica. A més, ens parla de la importància de
tenir referents distribuïts a l’aula (pòster amb grafies de l’abecedari, per
exemple) per tal que els alumnes s’hi puguin dirigir per consultar-hi quan
vulguin. I, per últim, ens recorda la importància de tenir els materials d’entrenament
a l’abast dels alumnes, on arribin a
identificar els materials dels què disposen per a les diverses tasques, i on
estan situats.
Penso
que la riquesa d’aquest llibre és immensa. No només per allò que diu, sinó per
com ho diu, ja que la forma en què l’autora presenta la diversitat de
metodologies fa que apropi el lector a la realitat i a elements realment abastables
per a la gran tasca que se’ns presenta com a futurs mestres de desenvolupar el
procés d’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada