dijous, 10 d’abril del 2014

Dramatitzar contes

L’activitat pràctica que he escollit és d’ús literari, la dramatització de contes. He optat per aquesta activitat perquè tal i com exposa la Montserrat Fons es tracta d’una pràctica molt dinàmica per als alumnes al mateix temps que els permet treballar la llengua oral i escrita.
També l’he escollit perquè és una activitat que he viscut a la meva aula com a alumne, tal i com recullo en aquesta entrada, i ha suposat una de les millors experiències que recordo en l’aprenentatge de la llengua.

Així doncs hem sembla molt interessant contrastar les dues visions que podem tenir d’aquesta activitat. D’una banda la de mestre o futur mestre i l’altre com a alumne, i veure que realment coincideixen en dir que es tracta d’una molt bona activitat per dur a les aules.

Dramatitzar contes ens permet treballar alguns dels aspectes següents:
El repartiment de personatges. Alhora d’assignar a cada alumne un paper podríem aprofitar perquè aquests, en petits grups, confeccionessin una llista amb els personatges que intervenen al conte. Posteriorment es faria una posada en comú escrivint en un mural o pissarra, tots els personatges que dictessin els grups, compartint els avenços en l’escriptura. Una vegada feta la repartició dels personatges, els propis alumnes podrien escriure els seus noms amb el corresponent.

El disseny de la caracterització de cada personatge. En aquest cas podríem plantejar com activitat que en parelles o bé grups de tres persones amb personatges similars confeccionessin un esbós de la seva disfressa, el qual inclouria tant un dibuix de les diferents parts, com la seva transcripció escrita ( ex: un barret, una capa, un bastó, etc), a més a més del material que necessitaran. Posteriorment, a partir de l’escrit es confeccionaria la disfressa que caracteritza el personatge.

El disseny de l’espai escènic. En aquest cas de nou els alumnes podrien enumerar en una llista els llocs on passa la història i proposar el seu disseny per grups, buscant elements per construir l’escenari, dibuixant-ho i anotant-ho en un full, per finalment passar a definir el projecte.

La memorització del paper de cadascú. Els alumnes podrien subratllar amb un retolador el tros de text que pertoqués al seu personatge, llegint aquest i memoritzant-lo, el que suposa un repte assequible per els nens/es però a la vegada motivador. Trobo molt interessant aquesta activitat perquè també permet fer pràctiques de lectura o bé per repassar el text a casa juntament amb la família.

Elaboració del cartell. Al preparar una dramatització és evident que és fa perquè algú se la miri, així doncs també podríem aprofitar aquesta circumstància per fer un cartell convidant al públic on escriure les dades de l’obra, així com l’espai i l’hora on es farà la representació. Per últim, també podríem confeccionar un programa de mà.

Per finalitzar dir que onsidero que la dramatització de contes ens permet avançar molt en els processos d’aprenentatge de l’escriptura i la lectura al mateix temps que es tracta d’una activitat molt motivadora que permet recapitular el conte, millorar la comprensió lectora, confeccionar escrits, fer practiques de lectura en veu alta però també molts altres aspectes com la capacitat d’interpretació, escolta i concentració, la imaginació i creació, a més a més que reforça els vincles i la interacció entre els alumnes. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada