L’activitat pràctica que he escollit és d’ús literari, la dramatització de contes. He optat per aquesta activitat perquè tal i com exposa la Montserrat Fons es tracta d’una pràctica molt dinàmica per als alumnes al mateix temps que els permet treballar la llengua oral i escrita.
També l’he escollit perquè és una activitat que he viscut a la meva aula com a alumne, tal i com recullo en aquesta entrada, i ha suposat una de les millors experiències que recordo en l’aprenentatge de la llengua.
Dramatitzar contes ens permet treballar alguns dels aspectes següents:
El repartiment de personatges. Alhora d’assignar a cada alumne un paper podríem aprofitar perquè aquests, en petits grups, confeccionessin una llista amb els personatges que intervenen al conte. Posteriorment es faria una posada en comú escrivint en un mural o pissarra, tots els personatges que dictessin els grups, compartint els avenços en l’escriptura. Una vegada feta la repartició dels personatges, els propis alumnes podrien escriure els seus noms amb el corresponent.
El disseny
de la caracterització de cada personatge. En aquest cas podríem plantejar
com activitat que en parelles o bé grups de tres persones amb personatges
similars confeccionessin un esbós de la seva disfressa, el qual inclouria tant
un dibuix de les diferents parts, com la seva transcripció escrita ( ex: un
barret, una capa, un bastó, etc), a més a més del material que necessitaran.
Posteriorment, a partir de l’escrit es confeccionaria la disfressa que
caracteritza el personatge.
El disseny de l’espai escènic. En aquest cas de nou els alumnes podrien
enumerar en una llista els llocs on passa la història i proposar el seu disseny
per grups, buscant elements per construir l’escenari, dibuixant-ho i anotant-ho
en un full, per finalment passar a definir el projecte.
La memorització del paper de cadascú. Els alumnes podrien subratllar amb un
retolador el tros de text que pertoqués al seu personatge, llegint aquest i
memoritzant-lo, el que suposa un repte assequible per els nens/es però a la
vegada motivador. Trobo molt interessant aquesta activitat perquè també permet fer
pràctiques de lectura o bé per repassar el text a casa juntament amb la
família.
Elaboració del cartell. Al preparar una dramatització és evident
que és fa perquè algú se la miri, així doncs també podríem aprofitar aquesta
circumstància per fer un cartell convidant al públic on escriure les dades de
l’obra, així com l’espai i l’hora on es farà la representació. Per últim, també
podríem confeccionar un programa de mà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada