divendres, 4 d’abril del 2014

El camí cap a l'alfabetització funcional

Emilia Ferreiro (Buenos Aires, 1936) es una psicòloga, escriptora y pedagoga argentina, radicada a Mèxic, doctorada a la Universitat de Ginebra, sota l’orientació de Jean Piaget. Actualment és professora titular del "Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional”, a la ciutat de Mèxic.
En el seu article, Ferreiro defensa la importància de l’alfabetització dels infants, així com l’escolta dels nens i de les nenes en totes les seves etapes, des que són nadons fins a ser homes i dones.
L’alfabetització és l’acció d’ensenyar a llegir i a escriure, però per a que algú sigui considerat “persona alfabetitzada” és necessària una alfabetització total, és a dir, escriure, llegir i conèixer totes les veus d’una mateixa llengua. Degut a la gran quantitat de mots que existeixen en una llengua, no podem parlar d’una alfabetització total, sinó d’una alfabetització funcional. És per això que Ferreiro fa recalcament que la tasca del docent hauria de ser la d’un guia que encamina l’alumnat cap a una alfabetització funcional.
L’autora no només explica que és l’alfabetització funcional, sinó que a més fa una distinció entre dos conceptes mal emprats: analfabetisme i illetrisme. Una persona analfabeta és aquella que no té l’opció d’optar als estudis mínims que per dret li corresponen, ja que la seva economia, estatus social o procedència no ho permeten (per exemple, infants del tercer món). En canvi, una persona illetrada és aquella que, havent optat a estudis mínims o, inclús, a estudis superiors, no ha assimilat el llenguatge exigit ni hàbits com l’escriptura o la lectura. És per això que Ferreiro deixa molt clar que “la escolaridad básica universal no asegura la práctica cotidiana de la lectura, ni el gusto por leer, ni mucho menos el placer por la lectura.”

Per explicar tot això, fa servir exemples d’antigues civilitzacions, de la civilització espanyola de fa 100 anys, d’altres països, de l’herència cultural de la família i de les noves tecnologies. Aquest últim punt és important dedicar-li un parell de línies més ja que és gràcies a la nova tecnologia que aquest encaminament que hauria de fer el docent sigui més fàcil i assequible. Això sí, s’ha de saber fer-ne un bon ús. 
Després de la lectura, ens va sorgir una pregunta que fer-li a Ferreiro:

  • Existeixen persones savies, persones 100% lletrades o alfabetitzades? Coneixes alguna?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada