Emilia
Ferreiro (Buenos Aires, 1936) es una psicòloga, escriptora y pedagoga argentina, radicada a Mèxic, doctorada
a la Universitat de
Ginebra, sota l’orientació de Jean Piaget. Actualment
és professora titular del "Centro de Investigación y Estudios
Avanzados del Instituto Politécnico Nacional”, a la ciutat de Mèxic.
En el seu article, Ferreiro defensa la importància de
l’alfabetització dels infants, així com l’escolta dels nens i de les nenes en
totes les seves etapes, des que són nadons fins a ser homes i dones.
L’alfabetització és
l’acció d’ensenyar a llegir i a escriure, però per a que algú sigui considerat
“persona alfabetitzada” és necessària una alfabetització total, és a dir, escriure,
llegir i conèixer totes les veus d’una mateixa llengua. Degut a la gran
quantitat de mots que existeixen en una llengua, no podem parlar d’una alfabetització
total, sinó d’una alfabetització funcional. És per això que Ferreiro fa recalcament que la tasca del
docent hauria de ser la d’un guia que encamina l’alumnat cap a una
alfabetització funcional.
L’autora no només explica
que és l’alfabetització funcional, sinó que a més fa una distinció entre dos
conceptes mal emprats: analfabetisme i illetrisme.
Una persona analfabeta és aquella que no té l’opció d’optar als estudis mínims
que per dret li corresponen, ja que la seva economia, estatus social o
procedència no ho permeten (per exemple, infants del tercer món). En canvi, una
persona illetrada és aquella que, havent optat a estudis mínims o, inclús, a
estudis superiors, no ha assimilat el llenguatge exigit ni hàbits com
l’escriptura o la lectura. És per això que Ferreiro
deixa molt clar que “la escolaridad
básica universal no asegura la práctica cotidiana de la lectura, ni el gusto
por leer, ni mucho menos el placer por la lectura.”
Per explicar tot això, fa
servir exemples d’antigues civilitzacions, de la civilització espanyola de fa
100 anys, d’altres països, de l’herència cultural de la família i de les noves
tecnologies. Aquest últim punt és important dedicar-li un parell de línies més
ja que és gràcies a la nova tecnologia que aquest encaminament que hauria de
fer el docent sigui més fàcil i assequible. Això sí, s’ha de saber fer-ne un
bon ús.
Després de la lectura, ens va sorgir una pregunta que fer-li a Ferreiro:
- Existeixen persones savies, persones 100% lletrades o alfabetitzades? Coneixes alguna?

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada