divendres, 4 d’abril del 2014

El diàleg a l'aula des de la perspectiva Sociocultural

Aquest article, de Xavier Fontich, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, l'hem treballat a l'aula molt productivament ja que ens ha semblat molt interessant i hem après a veure alguns conceptes que ja coneixíem des d'un altre perspectiva. Nosaltres, debatent en grup d'experts sobre aquest article, l'hem resumit amb una frase; "La importància del diàleg entre iguals com a base de l’aprenentatge significatiu" ja que hem cregut que era el més destacant i que nosaltres hem valorat més de l'article.


L'autor ens presenta dues tesis, la primera és que l'aprenentatge es dona amb la interacció, el fet de compartir coneixements, i el diàleg, fet que hem trobat importantíssim com a base en un aula, i la segona és que la funció de l' escola no és solament transmetre coneixements, sinó que ha de fomentar l'autonomia i el pensament crític de l'alumne.  Per això ens explicita que la finalitat principal del diàleg és l'aprenentatge a través de la parla exploratòria i transmetre a través d'aquesta parla les eines necessàries per tal que els alumnes apliquin el seu propi aprenentatge.

També ens introdueix en els estudis socioculturals sobre la interacció a l'aula fent referències a importants autors com Vigotsky, Wells, Bruner, etc, i sobretot se centra en la metàfora de la bastida. Nosaltres la coneixíem com a un concepte que neix en la psicologia (infant-mestre) de manera individual, l'ajut o seguiment que proporciona el mestre a un sol alumne, però amb aquest article hem pogut conèixer aquest concepte portat a l'aula i en gran grup, a través de la interacció entre iguals i el diàleg. La idea de parlar per aprendre és la base d'aquest article.

Cal esmentar, que en aquest text proposaríem a l'autor, afegir potser més d'indicacions sobre com portar aquesta teoria a la pràctica, amb quines activitats o projectes podríem introduir-ho a l'aula.

Tot i això ho podem relacionar amb el text de "Sanz i Monterde" ja que hi podem trobar una visió més pràctica de la importància d'aquest aprenentatge a través del diàleg.  http://aprenderhablando.blogspot.com.es/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada