Llegir i escriure en un món canviant
Dra. Emilia Ferreiro
Emilia Ferreiro ( n. Buenos Aires, 1936 ) és argentina i es va doctorar en Psicologia amb una tesi dirigida per Jean Piaget, a la Universitat de Ginebra (Suissa), en 1970. És Doctor Honoris causa de la Universitat de Buenos Aires i de la Universitat de Rio de Janeiro.
L’autora en aquest article parla de l’alfabetització, no com una obligació,
sinó com un dret per formar part de la ciutadania, posant èmfasi en l’escolta
activa en tot el desenvolupament de la persona.
El text ens mostra l’evolució del concepte alfabetització i com finalment
arriba a ser una obligació en l’escola pública obligatòria. Aquest concepte
queda lligat amb el del fracàs escolar, ja que quan es va implantar el concepte
alfabetització (llegar i escriure) a les escoles, en la societat i en el
context de l’escola no hi havia una tradició històrica de “cultura lletrada”. En
canvi, avui dia, el principal problema és la manca de motivació, els nens l’aprenen
com una tècnica més. L’autora s’apesara d’això i diu que els pensen i tenen un
gran potencial educatiu i hauria de ser un aprenentatge contextualitzat que
serveixi per la vida de la persona.
En conclusió amb aquest article l’autora vol dir i defensar l’idea de que es tracta d’incorporar
als propis sabers dels nens el medi de representar i recrear la llengua,
gràcies a l’escriptura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada