divendres, 4 d’abril del 2014

Parlem-ne?

L'article d'Anna Sanz i Mariona Monterde titulat "Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit" té la intenció de difondre les  diferents implicacions que té el diàleg en els processos de socialització, adquisició d’experiència i coneixements dels alumnes. Quin paper ha de jugar el mestre per a dinamitzar aquest espai d’intercanvi en el grup, per tal de que aquest aprenentatge estigui ben fonamentat i degudament compartit per tots els membres del grup.
El diàleg des del punt de vista funcional forma part de l’eix vertebrador dels continguts que es volen assolir, donant a totes les lectures i escrits aportats un valor més significatiu. És a partir de les qüestions que sorgeixen en la conversa que es generen les preguntes necessàries per a començar una investigació, que ens durà inexorablement a una nova aportació d’informació, obrint les portes a una nova bateria de preguntes.
Aquest cicle ve acompanyat pel reforç positiu que suposa aquesta formula d’interacció entre els alumnes que comparteixen coneixements propis i reals entre sí, servint com a mirall de coneixement l’un de l’altre, ajudant, és a dir donant quan convé i essent ajudat, és a dir rebent,  si és necessari.  
L’adquisició d’arguments fa que sigui necessari prendre posició sobre molts aspectes, provocant la necessitat d’utilitzar noves i millors capacitats d’expressió o comunicació per tal de ser interpretat  correctament i defensar les diferents posicions.
Personalment com a futur docent considero taxativament que té molt de sentit tot el comentat en l’article ja que aporta una nova dimensió clau de l’aprenentatge. Aquestes dinàmiques poden acabar amb el silenci a les aules, entenent com aquest suposa l’eliminació de tota interacció i vinculació del que es vol treballar amb l’individu que aprèn i que per tant està mancat de motivació. 
La iniciativa  tot hi haver-se d’introduir de forma progressiva i sistemàtica?
Comporta per tant un cert esforç inicial per la pròpia inèrcia dels alumnes? Fins a quin punt?

La meva opinió al respecte és que en poc temps i les suficients pautes, mitjançant  l’ús de la parla es pot realment incidir en la capacitat d’atracció de l’atenció i la fixació dels coneixements, per apropiació, dels mateixos, fent-los aplicables a la seva vida quotidiana. Per altra banda és difícil habituar  tota una comunitat educativa, pensant que cada dia ho serà menys.
En definitiva i en part, crec que jo seré així, o si més no, voldré poder-ho comprovar.
Salut!





http://blocs.xtec.cat/musicaperacreixer/2012/02/22/a-la-classe-de-2n-fem-una-assemblea/

2 comentaris:

  1. Hola, Jaume; magnífica reflexió. Compte amb la redacció: en alguns paràgrafs no hi poses cap punt i seguit.

    "El diàleg des del punt de vista funcional forma part de l’eix vertebrador dels continguts que es volen assolir donant a totes les lectures i escrits aportats un valor més significatiu ja que és a partir de les qüestions que sorgeixen en la conversa que es generen les preguntes necessàries per a començar una investigació que ens durà inexorablement a una nova aportació d’informació que obrirà les portes a una nova bateria de preguntes."

    Vigila-ho.

    ResponElimina