divendres, 11 d’abril del 2014

ENS CONVERTIM EN MISSATGERS!

L’activitat que he escollit va enllaçada amb l’elaboració de missatges breus per comunicar a les famílies, a altres grups de l’escola o a la secretaria aspectes importants on l’escriptura pot ser la perfecta excusa per fer possible aquest comunicat. Generalment, el format que utilitzen són la carta, el cartell o la nota informal, i alguns dels motius són: autoritzacions per a les sortides, peticions de materials, comunicats, convocatòries de reunions, etc.   
La idea clau de la que ens vol fer conscients l’autora és l’aprofitament de totes les situacions que sorgeixin a  l’aula, com a forma d’aprenentatge. Si l’alumnat utilitza l’escriptura per a una finalitat funcional, l’aprenentatge serà molt més motivador i enriquidor. Es tracta de  “Convertir les experiències d’ús quotidià de la llengua escrita en situacions d’aprenentatge” així, és com ella ho explicita.
Amb aquesta activitat, la feina que els infants realitzen tenen un objectiu principal que és informar sobre algun fet important, i que per tant s’ha de fer bé per què els destinataris entenguin el seu contingut. Amb aquest tipus de propostes els alumnes són protagonistes de les situacions i partíceps en l’elaboració, la qual cosa seran conscients dels esforços que comporta fer bé una feina. A més ens permetrà tractar diferents aspectes de la llengua, notacions gràfiques, aspectes discursius i fins i tot elements del llenguatge com la morfologia, lexicologia i semàntica. D’altra banda, Montserrat Fons atribueix gran rellevància a una sèrie de conceptes que s’ integren dins la metodologia (treballar en parelles, per grups...)per fer els escrits, com el diàleg, el debat, la conversa i la reflexió, ajudants per tractar els aspectes de la llengua citats anteriorment,reconduir escrits, captar dubtes individuals importants per tots els alumnes, interacció, intercanvi de coneixements,etc. Així qualsevol dificultat que obstaculitzi es podrà vèncer i superar amb major facilitat, ja que per corregir els errors es necessari veure’ls i ser conscient per corregir-los, per això la mestra dialogarà les correccions amb ells ja sigui individualment o en grup.  
En referència a altres continguts que no han estat citats , m’hagués agradat saber quines estratègies empren, en el cas de l’alumnat amb més dificultats per realitzar escrits de manera autònoma, si els hi donen major recolzament, deixen que s’ajudin dels altres, o busquin solucions sols,etc, crec que és una de les majors preocupacions que em plantejo per quan sigui docent. Finalment per reforçar la meva reflexió m’agradaria recordar que en debats, un tema que provoca rebombori és que l’educació no només és responsabilitat del centre educatiu, sinó de mols altres agents, com el cas de la família. Així, prenen com a model aquesta activitat, en un context extern de l’escola, també podrem posar-la en pràctica.  

Amb aquesta imatge vull reflectir, que el procés d’escriure és lent, difícil i evolutiu, però tothom pot aconseguir-ho, només caldrà la disposició i la motivació necessària per fer veure als nostres alumnes que ells poden.

A través d’aquest enllaç, reforcem algunes idees que hem desenvolupat a l’aula amb autores com Ana Teberosky i Emilia Ferreiro per entendre alguns mètodes respecte l’adquisició i comprensió de l’escriptura en nens per mitjà del constructivisme.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada