L’activitat que he
escollit va enllaçada amb l’elaboració de missatges breus per comunicar a les
famílies, a altres grups de l’escola o a la secretaria aspectes importants on l’escriptura
pot ser la perfecta excusa per fer possible aquest comunicat. Generalment, el
format que utilitzen són la carta, el cartell o la nota informal, i alguns dels
motius són: autoritzacions per a les sortides, peticions de materials,
comunicats, convocatòries de reunions, etc.
La idea clau de la
que ens vol fer conscients l’autora és l’aprofitament
de totes les situacions que sorgeixin a l’aula, com a forma d’aprenentatge. Si l’alumnat
utilitza l’escriptura per a una finalitat funcional, l’aprenentatge serà molt
més motivador i enriquidor. Es tracta de “Convertir les experiències d’ús
quotidià de la llengua escrita en situacions d’aprenentatge” així, és com
ella ho explicita.
Amb aquesta
activitat, la feina que els infants realitzen tenen un objectiu principal que
és informar sobre algun fet important, i que per tant s’ha de fer bé per què
els destinataris entenguin el seu contingut. Amb aquest tipus de propostes els
alumnes són protagonistes de les situacions i partíceps en l’elaboració, la
qual cosa seran conscients dels esforços que comporta fer bé una feina. A més ens
permetrà tractar diferents aspectes de la llengua, notacions gràfiques, aspectes
discursius i fins i tot elements del llenguatge com la morfologia, lexicologia
i semàntica. D’altra banda, Montserrat Fons atribueix gran rellevància a una sèrie
de conceptes que s’ integren dins la metodologia (treballar en parelles, per
grups...)per fer els escrits, com el diàleg, el debat, la conversa i la
reflexió, ajudants per tractar els aspectes de la llengua citats anteriorment,reconduir
escrits, captar dubtes individuals importants per tots els alumnes, interacció,
intercanvi de coneixements,etc. Així qualsevol dificultat que obstaculitzi es
podrà vèncer i superar amb major facilitat, ja que per corregir els errors es
necessari veure’ls i ser conscient per corregir-los, per això la mestra
dialogarà les correccions amb ells ja sigui individualment o en grup.
En referència a
altres continguts que no han estat citats , m’hagués agradat saber quines
estratègies empren, en el cas de l’alumnat amb més dificultats per realitzar
escrits de manera autònoma, si els hi donen major recolzament, deixen que s’ajudin
dels altres, o busquin solucions sols,etc, crec que és una de les majors
preocupacions que em plantejo per quan sigui docent. Finalment per reforçar la
meva reflexió m’agradaria recordar que en debats, un tema que provoca rebombori
és que l’educació no només és responsabilitat del centre educatiu, sinó de mols
altres agents, com el cas de la família. Així, prenen com a model aquesta
activitat, en un context extern de l’escola, també podrem posar-la en pràctica.
Amb aquesta imatge
vull reflectir, que el procés d’escriure és lent, difícil i evolutiu, però
tothom pot aconseguir-ho, només caldrà la disposició i la motivació necessària
per fer veure als nostres alumnes que ells poden.
A través d’aquest
enllaç, reforcem algunes idees que hem desenvolupat a l’aula amb autores com
Ana Teberosky i Emilia Ferreiro per entendre alguns mètodes respecte l’adquisició
i comprensió de l’escriptura en nens per mitjà del constructivisme.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada