Les pàgines 57-73 del llibre “Llegir
i escriure per viure” , escrit per Monserrat
Fons,fan referència a aspectes importants a tenir en compte per fomentar un
aprenentatge significatiu de l’escriptura i la lectura en el alumnes. Aquest
aspectes són: l’organització social, l’espai, el temps i els materials
curriculars.
Prèviament ens parla de l’organització
social de l’aula i del espai. Ens fa entendre que es important combinar
diferents agrupacions d’alumnes ja que cadascun ens aporten diferents
beneficis:
- Activitats en gran grup: són útils
per acordar els objectius de treball, per a organitzar les tasques i per a
posar en comú els aspectes treballats. Tot i que els mestres acostumen a
utilitzar aquesta agrupació, el problema rau en què es molt difícil connectar
tots els alumnes a la vegada. Per aquest
tipus d’agrupament es necessari organitzar l’espai de manera que els alumnes
puguin seure en rotllana per a què la mestra pugui veure les seves expressions.
- Activitats en grup reduït:
afavoreix la interacció cooperativa,promou la participació i permet compartir
entre iguals experiències d’aprenentatges. Es important de que els grups no
siguin fixos per tal de beneficiar a tots els alumnes ja que el seu rol variarà
en funció del grup i no sempre adquiriran les mateixes responsabilitats. En
aquest tipus d’agrupament el mestre ha d’intervenir per tal d’orientar a l’alumne.
De vegades el mestre té la sensació de que les activitats en petit grup no
funcionen, però esta demostrat que els nens són capaços de treballar
autònomament de manera intensa i profitosa. L’espai per a l’organització en
petit grup més generals són els racons o el treballs entorn a les taules.
- Activitats individuals: permet
que cada alumne afronti personalment una tasca. Sense una activitat interna no
s’aprèn. En algunes ocasions els mestres han de deixar lliberta per a què l’alumne
esculli l’activitat més convenient per a ell i l’espai on la vol realitzar. Segons
l’activitat, els alumnes poden situar-se a la mateixa taula i cadira, en racons
o en coixins.
A continuació, ens fa una
explicació sobre el temps que s’ha d’invertir en l’aprenentatge de llegir i
escriure. Ens diu que, tot i que es considera que amb sis anys els nens han de demostrar
aquesta habilitat, aquest és un procés molt més llarg. A més, ens diu que és
important que el mestre ha de programar la durada de les activitat d’ensenyament
i aprenentatge de la llengua escrita en funció de: el grup d’alumnes, el tipus d’activitat,
l’enfocament del treball i les circumstàncies del moment.
Per últim, l’autora parla
dels materials curriculars per a llegir i escriure . Considero molt adequada l’explicació
que fa l’autora sobre el que haurien de potenciar els materials, ja que
argumenta que han de potenciar al màxim l’ús de tot allò que l’entorn ens
ofereix. Sota el meu punt de vista, aquest fet és crucial, ja que d’aquesta
manera es construeix un aprenentatge contextualitzat que fa possible que l’alumne
relacioni els coneixements adquirits en l’escola amb l’entorn exterior que
influeix en el seu dia a dia.
Alguns dels materials bàsics mencionats són: materials de l’entorn,
llibres i variats, cartelleres, l’abecedari, fulls se tota mena, ordinadors i
impressores, llibreta individual...
A més, en aquesta part també
es fa referència al tipus de lletra que s’ha de treballar a les escoles. Respecta
a aquest tema insisteix que l’important és que l’escola vetlli per formar bons
escriptors i que la grafia és un aspecte secundari. Tanmateix, defensa que es
bo que l’alumne adquireixi una bona destresa en la lletra lligada després de
familiaritzar-se am la de pal per tal d’adquirir una nova tècnica en l’escriptura.
Per introduir la lletra lligada als alumnes és necessari un procés individual
de l’alumne adaptat al seu ritme.
Sens dubte, totes les
explicacions aportades en aquest llibre són una bona eina per a tots els docents,
ja que proporciona diferents aspectes rellevants a tenir en compte per
desenvolupar un aprenentatge òptim de les facultats de llegir i escriure dels
alumnes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada