divendres, 11 d’abril del 2014

"LLEGIR I ESCRIURE PER VIURE" de Montserrat Fons Esteve

Les pàgines 57-73 del llibre “Llegir i escriure per viure” , escrit per Monserrat Fons,fan referència a aspectes importants a tenir en compte per fomentar un aprenentatge significatiu de l’escriptura i la lectura en el alumnes. Aquest aspectes són: l’organització social, l’espai, el temps i els materials curriculars.
Prèviament ens parla de l’organització social de l’aula i del espai. Ens fa entendre que es important combinar diferents agrupacions d’alumnes ja que cadascun ens aporten diferents beneficis:
- Activitats en gran grup: són útils per acordar els objectius de treball, per a organitzar les tasques i per a posar en comú els aspectes treballats. Tot i que els mestres acostumen a utilitzar aquesta agrupació, el problema rau en què es molt difícil connectar tots els alumnes  a la vegada. Per aquest tipus d’agrupament es necessari organitzar l’espai de manera que els alumnes puguin seure en rotllana per a què la mestra pugui veure les seves expressions.
- Activitats en grup reduït: afavoreix la interacció cooperativa,promou la participació i permet compartir entre iguals experiències d’aprenentatges. Es important de que els grups no siguin fixos per tal de beneficiar a tots els alumnes ja que el seu rol variarà en funció del grup i no sempre adquiriran les mateixes responsabilitats. En aquest tipus d’agrupament el mestre ha d’intervenir per tal d’orientar a l’alumne. De vegades el mestre té la sensació de que les activitats en petit grup no funcionen, però esta demostrat que els nens són capaços de treballar autònomament de manera intensa i profitosa. L’espai per a l’organització en petit grup més generals són els racons o el treballs entorn a les taules.
- Activitats individuals: permet que cada alumne afronti personalment una tasca. Sense una activitat interna no s’aprèn. En algunes ocasions els mestres han de deixar lliberta per a què l’alumne esculli l’activitat més convenient per a ell i l’espai on la vol realitzar. Segons l’activitat, els alumnes poden situar-se a la mateixa taula i cadira, en racons o en coixins.
A continuació, ens fa una explicació sobre el temps que s’ha d’invertir en l’aprenentatge de llegir i escriure. Ens diu que,  tot i que es  considera que amb sis anys els nens han de demostrar aquesta habilitat, aquest és un procés molt més llarg. A més, ens diu que és important que el mestre ha de programar la durada de les activitat d’ensenyament i aprenentatge de la llengua escrita en funció de: el grup d’alumnes, el tipus d’activitat, l’enfocament del treball i les circumstàncies del moment.
Per últim, l’autora parla dels materials curriculars per a llegir i escriure . Considero molt adequada l’explicació que fa l’autora sobre el que haurien de potenciar els materials, ja que argumenta que han de potenciar al màxim l’ús de tot allò que l’entorn ens ofereix. Sota el meu punt de vista, aquest fet és crucial, ja que d’aquesta manera es construeix un aprenentatge contextualitzat que fa possible que l’alumne relacioni els coneixements adquirits en l’escola amb l’entorn exterior que influeix en el seu dia a dia.
Alguns dels materials  bàsics mencionats són: materials de l’entorn, llibres i variats, cartelleres, l’abecedari, fulls se tota mena, ordinadors i impressores, llibreta individual...
A més, en aquesta part també es fa referència al tipus de lletra que s’ha de treballar a les escoles. Respecta a aquest tema insisteix que l’important és que l’escola vetlli per formar bons escriptors i que la grafia és un aspecte secundari. Tanmateix, defensa que es bo que l’alumne adquireixi una bona destresa en la lletra lligada després de familiaritzar-se am la de pal per tal d’adquirir una nova tècnica en l’escriptura. Per introduir la lletra lligada als alumnes és necessari un procés individual de l’alumne adaptat al seu ritme.

Sens dubte, totes les explicacions aportades en aquest llibre són una bona eina per a tots els docents, ja que proporciona diferents aspectes rellevants a tenir en compte per desenvolupar un aprenentatge òptim de les facultats de llegir i escriure dels alumnes.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada