Antigament, s’ensenyava a llegir i a escriure per
separat, com si fossin dues activitats distintes que només impliquessin uns
processos cognitius perifèrics. Avui dia, però, se sap que són processos
relacionats que s’han de tractar mitjançant activitats conjuntes. Aquestes
activitats estan relacionades amb el text escrit, entès com una representació
gràfica del llenguatge, que compren escriptura (forma) i llenguatge
(instrument). Tot i així, els rols i els processos implicats en la tasca de
lector i escriptor són diferents, a la vegada que complementaris.
![]() |
| FONT |
La tasca del lector és la de comprendre un text (no
només descodificar-lo). Per tant, és un procés actiu que, a través de la
interacció entre text i lector, cerca un objectiu que constantment intentem
controlar amb la interpretació i la predicció. D’altra banda, la tasca de l’escriptor
és la de produir el text escrit. La producció d’un text compren: planificació,
del que es vol transmetre; textualització, posant per escrit les paraules
utilitzant els coneixements d’escriptura; revisió, del text produït per tal de
millorar-lo. Tot això influït pel context, que determinarà vocabulari,
expressions,...
Cal afegir que aquesta interpretació del procés de
lectoescriptura es basa en la concepció constructivista del coneixement. Segons
aquesta teoria aprendre és elaborar una representació a partir dels esquemes
mentals previs, modificant-los sempre que sigui necessari. A més, l’aprenentatge
ha de ser significatiu, és a dir, d’un coneixement objectiu s’ha d’extreure un
significat propi i personal. Per tant, és una tasca que ha de fer
individualment cadascú. Per aconseguir-ho, s’han de donar les següents
condicions: ha de ser lògic i coherent (significació lògica); s’ha de tenir un
coneixement previ rellevant i unes estratègies adequades (significació
psicològica); ha de permetre la reconstrucció dels esquemes mentals de l’alumne;
s’ha de mantenir una actitud favorable vers l’aprenentatge; i la memorització
no pot ser mecànica, sinó comprensiva.
Donades aquestes condicions, l’aprenentatge de la lectoescriptura
avançarà en 5 nivells:
- És una tasca de reproducció per imitació del adults. Els nens ho contraposen al dibuix, tot i que els adults no vegin les diferencies.
- Es comencen a fer escriptures diferenciades, és a dir, s’afegeixen símbols diferents per representar paraules distintes.
- S’inicia la segmentació sil·làbica, segons la qual cada símbol o grafia representa una síl·laba. Pot donar la sensació que el nen es deixa lletres.
- La segmentació ara es sil·làbico-alfabètica, ja que a cada so se li atribueix una grafia però encara hi ha síl·labes representades amb un sol símbol.
- Es domina el codi i es realitza una segmentació alfabètico-exhaustiva, ja que s’escriu cada lletra.
Finalment, per l’aprenentatge significatiu és necessari
que el mestre creï contextos i situacions reals on es poden posar en pràctica
els usos de la llengua escrita. Aquests usos es divideixen en: pràctic, allò
que es útil per viure autònomament; científics, serveix per construir nous aprenentatges;
i literari, que serveis per admirar la bellesa de les produccions artístiques. És
fonamental desenvolupar aquests tres usos per poder viure autònomament, però no
s’ha de prendre de vista que l’objectiu és aprendre o gaudir... o pot ser
gaudir aprenent o aprendre gaudint? Fixem-nos en tot el que hem aprés fins ara
i analitzem com ho hem fet. Potser aquí trobem una resposta. O potser entenem i
trobem la manera adequada introduir als nens en l’alfabetització de la maner
més útil possible, sense fer ús de la memorització so-grafia des del
començament.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada