divendres, 11 d’abril del 2014

Materials de l’entorn


En l’apartat de propostes d’activitats d’ús pràctic del llibre de Montserrat Fonts he trobat una que m’ha semblat molt interessant, aquesta es diu materials de l’entorn. Com el propi títol diu, fa referencia a l’ús de diversos materials que l’entorn ens proporciona per l’ensenyament i l’aprenentatge de la lectoescriptura. Es tracta de totes aquelles etiquetes, cartells, fullets, horaris, rètols etc. que podem trobar al nostre voltant. Per tal de dur a terme aquesta proposta hem de tenir en compte el material que els alumnes aporten i posar a l’abast dels infants diferents materials de l’entorn. La pràctica consisteix primer de tot en recopilar una pila d’aquests objectes, preguntar als infants si saben que és, on l’han trobat, si sap que diu, qui ho ha escrit, perquè ho ha escrit i per què serveix, per motivar-los. Una vegada em recopilat els objectes, els hem de classificar per poder trobar els que necessitem en un moment donat, per això podem fer ús de diversos criteris, per exemple, classificar-los tenint en compte si són del mateix color, segons la mida, el tipus de lletra etc. A partir dels diferents criteris de classificació els nens/es aprenen les diferents grafies i també el seu significat i la utilitat de l’objecte. A més a més, els diferents objectes que ens proporciona l’entorn ens poden ser útils en múltiples ocasions, com ara a l’hora de realitzar sortides: l’ús de fullets, propaganda, horaris. En algun debat on parlem sobre la televisió i els seus programes: fent ús de la cartellera. etc.
 
    Font
Aquesta proposta m’ha cridat molt l’atenció, ja que gairebé sempre pensem en l’aprenentatge de la lectoescriptura com una tasca tècnica i rutinària. En canvi, amb aquesta activitat podem veure que podem fer que sigui una tasca dinàmica i divertida. Aquesta manera d’ensenyar i d’aprendre a llegir i escriure és molt motivadora pels infants, ja que no és treball que  només el poden realitzar a l’aula, sinó que el poden seguir practicant fora de classe. A més a més, els ajuda a comprendre una mica l’entorn on viuen i això els hi engresca, ja que per conèixer més l’entorn han de fixar-se en els diferents elements que ens expliquen que són, i per tant és necessari reconèixer les grafies però també entendre el que volen dir. A més a més, crec que és una activitat molt útil perquè a través d’aquests materials, com diu l’autora a l’article, podem ensenyar als alumnes a diferenciar les diferents llengües, encara que no comprengui el que vol dir una frase, sí poden començar a diferenciar-les.
 
 
 
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada