divendres, 11 d’abril del 2014

“La seqüenciació didàctica i el paper del mestre o la mestra”, Llegir i escriure per viure, de Montserrat Fons

En aquest apartat Montserrat Fons fa referència a dos aspectes que com a estudiants d’Educació Primària és essencial que tinguem en compte: la manera de fer seqüències didàctiques i el paper que hem de tenir a les aules, tots dos aspectes relacionats amb el fet de l’Ensenyament-Aprenentatge de la lectura i l’escriptura.

  • La seqüència didàctica
La seqüència didàctica engloba un seguit d’activitats d’ensenyament i aprenentatge que permeten que l’alumnat assoleixi un contingut determinat. Des d’una perspectiva constructivista, Montserrat Fons presenta la seqüència didàctica en la línia pedagògica del “treball per projectes”, és per això que tindrà la següent estructura:
  1. Creació de situacions a l’aula amb necessitat real d’usar la llengua escrita: es concreta l’objectiu general del que es farà a partit d’una situació real (redacció d’un permís, d’una proposta per a l’assemblea, etc).
  2. Recerca de solucions per satisfer la necessitat: s’anomenen els objectius d’aprenentatge específics i es planifiquen les properes accions.
  3. Resolució: es desenvolupen les accions -que possibiliten el coneixement- que s’han acordat en el punt anterior.
  4. Experiència d’ús de la llengua escrita: moment rellevant per a l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, que es fa a partir de la situació inicial, per tant de manera contextualitzada.
  5. Reflexió: és important fer una valoració-reflexió dels processos realitzats i els resultats obtinguts a partir de l’objectiu general i els específics, ja que permet a l’alumne ser conscient del que va aprenent i autoregular el seu procés d’aprenentatge.
Aprendre a llegir i escriure comprèn un nombre il·limitat de seqüències, és un procés llarg, complex i no lineal. Presenta un típic procés de creixement en espiral. (Fons, M., 1999, p. 35). És per això que quan realitzem una activitat de lectura hem de tenir en compte l’abans, el durant i el després per afavorir la comprensió; i quan en fem una d’escriptura en centrarem en la planificació, la textualització i la revisió per aconseguir el text desitjat.

  • El paper del mestre o la mestra
Des de la perspectiva constructivista, el mestre té una funció principal: Crear zones de desenvolupament proper (com teoritza Vigotsky) per conèixer la zona de desenvolupament real (punt de partida de cada alumne), i oferir-li les condicions apropiades que el facin progressar cap a la zona de desenvolupament òptim. És a dir, oferir unes condicions apropiades a l’alumne (ajut necessari i suficient, mediació adequada, bona comunicació dins l’aula, estímuls i afecte, i clima de confiança i respecte que promoguin l’autoestima).
Si ens centrem en el paper del mestre davant de les interaccions en l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, veiem que ha de tenir tres finalitats generals, i una d’especial. Les tres generals són:

Conèixer el punt de partida de cada alumne. Començar a generar uns coneixements a partir dels coneixement previs és clau perquè cada alumne/a pugui aprendre. Per conèixer-lo, el mestre ha d’observar i investigar constantment: Pel que fa a l’escriptura, ha d’estimular els infants perquè provin d’escriure; referent a la lectura, els ha d’estimular perquè proposin hipòtesis sobre què deu dir un text determinat; i respecte a la lectura i l’escriptura ha de saber esperar (deixar un temps per a què l’alumne pugui descobrir el coneixement per ell mateix), investigar els perquès dels textos amb els alumnes, i investigar les respostes que donen els alumnes.
Intervenir per facilitar els aprenentatges. Les intervencions que ha de fer el mestre han de ser reptes estimulants pels alumnes, però també assequibles per a tots. Hi pot haver un repte general i un per a petit grup o individual per assegurar la participació de tots i, per tant, l’aprenentatge de tots. Aquestes intervencions també serviran per orientar als alumnes en la recerca de solucions, per tant, sense donar la solució als alumnes, el mestre haurà de trobar un camí perquè aquests puguin ser autònoms i adquirir les pròpies estratègies per a adquirir i regular el propi coneixement.
Avaluar per millorar la pràctica educativa.

I la funció especial o transversal:
Fer de model com a escriptor i lector expert. Un mestre és un model pels seus alumnes. És per això que haurà de ser conscient de les seves accions perquè els alumnes puguin imitar allò que els ajudarà a aprendre. Per aquest motiu ha de llegir i escriure davant dels nens i nenes, tan en veu alta i explicant els processos mentals que fa, com en silenci.  Si els alumnes observen que manté una bona disposició global del cos, i s’esforça per fer-ho bé i entendre-ho; els alumnes l’imitaran. A més, el simple fet que els alumnes puguin veure com escriu el mestre o com llegeix també els servirà molt per aprendre. D’altra banda, és important que el mestre introdueixi elements de planificaciótextualització i revisió en la producció d’un escrit; així com una parada abansdurant i després d’una lectura. D’aquesta manera els alumnes, mica en mica, aniran interioritzant aquests conceptes i, més endavant, a l’hora d’elaborar un text el planificaran, textualitzaran i revisaran i a l’hora de llegir una lectura s’aturaran abans, durant i després per reflexionar sobre el que s’està llegint.
                       

Aquests tipus de text em serveixen per reafirmar-me que el món de l'educació m'apassiona, però que encara em queda molt per aprendre. Crec que per al nostre futur professional és de gran importància llegir textos que parlin sobre la pràctica docent a l'aula, ja que moltes vegades llegim textos interessants, però poc específics com per poder-los aplicar dins la classe. Aquesta lectura, en canvi, dóna eines concretes per treballar la lectura i l'escriptura des de la base i tenir en compte diferents variants que poden fer que els alumnes aprenguin i tinguin una bona experiència en la llengua, o tot al contrari. M'ha semblat molt interessant llegir aquest text, que alhora podia connectar amb molts dels elements ja treballats a classe com: tenir en compte que el procés d'alfabetització és llarg; fer servir la parla com a instrument d'aprenentatge, una parla exploratòria; deixar un temps perquè els infants adquireixin un coneixement de manera autònoma; i no veure el procés d'alfabetització des d'una perspectiva lingüística on només té importància el codi, sinó com una porta a una dimensió social, cognitiva i  emocional on hi intervenen elements com la teoria de l'aprenentatge, la gramàtica i metalingüística, els materials específics, el grup classe i, finalment, la pràctica reflexiva.

                                                                           FONT

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada