Textos periodístics: la notícia.
Els textos periodístics, que podem trobar a
diaris i revistes, són quelcom molt present a una societat alfabetitzada. Cal
dir que, totes aquestes publicacions tenen una estructura particular i una gran
diversitat de tipologies de text i de funcions.
Els diaris són una eina molt potent per a
aprendre a llegir i escriure, pel fet que ens permet interpretar el text,
buscar una informació concreta, relacionar, comparar, etcètera. Els diaris els
podem trobar des de les aules de 5 anys i 1r, on els alumnes els hi donen els
següents usos:
| Els petits periodistes (http://www.nexo.com.ar/efemerides.asp?mes=6) |
- Mirar la data per saber quin dia és.
- Buscar el temps meteorològic.
- Consultar la programació televisiva.
- Llegir i comentar alguns anuncis.
- Llegir i comentar algunes notícies.
La revista o diari propi del centre, és a dir,
aquella revista o diari que es publica al centre com a projecte de centre o de
cicle és una experiència molt interessant des del punt de vista de
l’aprenentatge de llegir i escriure.
Per anar introduint la notícia periodística a l’aula, es proposa col·locar una pissarra magnètica on els alumnes i professors
podran posar, o escriure les notícies que vulguin compartir amb els companys.
Aquestes notícies les poden enganxar a la pissarra a qualsevol hora, i un cop a
la setmana ens dedicarem a comentar i treballar les notícies, amb tots els
companys. Un cop s’ha treballat amb una notícia aquesta queda arxivada en una
carpeta, perquè posteriorment podrem fer un àlbum amb totes les notícies
tractades a classe.
Les notícies que s’exposen a la cartellera han
de partir de l’interès dels alumnes. És important que les notícies que es van
posant a la cartellera parteixin d’aquesta premissa i no tant sols sigui un
retall d’un diari que s’ha posar a la cartellera per obligació.
L’origen de les notícies pot ser força
diferent. Poden ser notícies que els alumnes han trobat a un diari, o per una
altra banda poden sorgir de la seva pròpia producció. És a dir, que si algun
alumne té una experiència pròpia, que és d’interès general i vulgui comentar,
aquesta experiència passa a ser una possible notícia. En aquest punt, es tracta
de proporcionar totes les eines a l’alumne perquè redacti la seva notícia i que
la pugui compartir amb els seus companys, donant-li el mateix tractament que
les notícies que poden dur els alumnes retallades d’un diari.
Recuperant la idea de l’interès que he
esmentat anteriorment, cal remarcar que l’interès ha de ser general, sobretot
quan les notícies són escrites pels alumnes. D’aquesta manera hem de tractar
que les notícies interessin al còmput general de la classe i que tinguin un
valor educatiu. És un filtre necessari, per evitar penjar notícies que no
siguin les més adequades dins d’un context educatiu, i on el mestre ha de
prestar especial atenció. Igual atenció a de prestar el mestre quan és hora de
motivar els alumnes per que portin notícies i participin. S’ha d’evitar que hi
hagi alumnes que quedin al marge d’una activitat com aquesta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada