divendres, 11 d’abril del 2014

Textos periodístics: la notícia.



Textos periodístics: la notícia.

Els textos periodístics, que podem trobar a diaris i revistes, són quelcom molt present a una societat alfabetitzada. Cal dir que, totes aquestes publicacions tenen una estructura particular i una gran diversitat de tipologies de text i de funcions.

Els diaris són una eina molt potent per a aprendre a llegir i escriure, pel fet que ens permet interpretar el text, buscar una informació concreta, relacionar, comparar, etcètera. Els diaris els podem trobar des de les aules de 5 anys i 1r, on els alumnes els hi donen els següents usos:
Día del Periodista
Els petits periodistes (http://www.nexo.com.ar/efemerides.asp?mes=6)
  • Mirar la data per saber quin dia és.
  • Buscar el temps meteorològic.
  • Consultar la programació televisiva.
  • Llegir i comentar alguns anuncis.
  • Llegir i comentar algunes notícies. 

La revista o diari propi del centre, és a dir, aquella revista o diari que es publica al centre com a projecte de centre o de cicle és una experiència molt interessant des del punt de vista de l’aprenentatge de llegir i escriure. 

Per anar introduint la notícia periodística a   l’aula, es proposa col·locar una pissarra magnètica on els alumnes i professors podran posar, o escriure les notícies que vulguin compartir amb els companys. Aquestes notícies les poden enganxar a la pissarra a qualsevol hora, i un cop a la setmana ens dedicarem a comentar i treballar les notícies, amb tots els companys. Un cop s’ha treballat amb una notícia aquesta queda arxivada en una carpeta, perquè posteriorment podrem fer un àlbum amb totes les notícies tractades a classe.

Les notícies que s’exposen a la cartellera han de partir de l’interès dels alumnes. És important que les notícies que es van posant a la cartellera parteixin d’aquesta premissa i no tant sols sigui un retall d’un diari que s’ha posar a la cartellera per obligació.  

L’origen de les notícies pot ser força diferent. Poden ser notícies que els alumnes han trobat a un diari, o per una altra banda poden sorgir de la seva pròpia producció. És a dir, que si algun alumne té una experiència pròpia, que és d’interès general i vulgui comentar, aquesta experiència passa a ser una possible notícia. En aquest punt, es tracta de proporcionar totes les eines a l’alumne perquè redacti la seva notícia i que la pugui compartir amb els seus companys, donant-li el mateix tractament que les notícies que poden dur els alumnes retallades d’un diari.

Recuperant la idea de l’interès que he esmentat anteriorment, cal remarcar que l’interès ha de ser general, sobretot quan les notícies són escrites pels alumnes. D’aquesta manera hem de tractar que les notícies interessin al còmput general de la classe i que tinguin un valor educatiu. És un filtre necessari, per evitar penjar notícies que no siguin les més adequades dins d’un context educatiu, i on el mestre ha de prestar especial atenció. Igual atenció a de prestar el mestre quan és hora de motivar els alumnes per que portin notícies i participin. S’ha d’evitar que hi hagi alumnes que quedin al marge d’una activitat com aquesta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada