Aprendre
a llegir i escriure per viure, Montserrat Fons. Part 1 (pàg.14-28).
La primera part del llibre, “Aprendre a
llegir i escriure per viure” de Montserrat Fons, tracta el marc teòric que ens
ajudarà a entendre el conjunt d’experiències que trobarem més endavant.
Per començar, l’autora afirma que llegir
i escriure estan estretament relacionats perquè tenen com a punt de partida el
text escrit, però activen diferents processos. El llenguatge escrit, segons
Montserrat Fons, és un instrument que serveix per escriure un discurs; per una
altra banda, l’escriptura és un sistema de notació alfabètic i no alfabètic.
Per tant, el llenguatge escrit i l’escriptura no són pas el mateix concepte. D’aquesta
manera veiem que, escriure és el procés pel qual produïm un text. Aquest procés
té diverses fases. Aquestes són:
- Planificar establint idees i objectius.
- Construir una trama textual o textualitzar.
- Revisar la producció escrita.
A continuació l’autora ens defineix l’acte
de llegir com el procés mitjançant el qual comprenem
el text escrit. Comprendre és un procés actiu. És a dir, el lector, quan
comprèn un text a l’hora de llegir, interactua amb el text i s’hi implica fent
prediccions i inferències.
Aquest llibre de Montserrat Fons es
centra en la perspectiva constructivista. Aquesta perspectiva assegura uns
aprenentatges significatius, que, segons l’autora, tenen les següents característiques:
- Significació lògica del contingut
- Significació psicològica
- Activitat mental de l’alumne
- Actitud favorable
- Memorització comprensiva.
Seguidament, l’autora, destaca una sèrie
de nivells per les quals passen els alumnes a l’hora d’aprendre a escriure. Per
que aquests nivells d’aprenentatge siguin productius cal que els alumnes
llegeixin i escriguin en situacions reals. Els nivells d’aprenentatge són les
següents:
- Escriptura com a reproducció.
- Escriure com a producció formalment regulada per crear escriptures diferenciades.
- Escriure com a producció controlada per la segmentació sil·làbica.
- Escriure com a producció controlada per la segmentació sil·làbico-alfabètica de la paraula.
- Escriure com a producció controlada per la segmentació alfabètica-exhaustiva d’aquesta.
Montserrat Fons també ens parla dels
usos de la llengua escrita. De fet, els classifica de la següent manera:
- Ús pràctic: tracten de resoldre qüestions de la vida quotidiana.
- Ús científic: serveixen per accedir a la informació o per a formes superiors de pensament.
- Ús literari: aprecien el valor estètic dels textos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada