dijous, 10 d’abril del 2014

JOCS DE LLENGUA ESCRITA

JOCS DE LLENGUA ESCRITA


JOCS DEL PENJAT
Joc proposat per a nens a partir dels 5 anys cap endavant. Al principi és la mestra qui proposa la paraula i l’alumnat qui va endevinant les lletres, més endavant són els propis alumnes els que proposen les paraules. Es juga entre dues persones o entre dos grups de persones. Una escriu la primera lletra d’una paraula i marc al costat tantes ratlles com lletres té la paraula. L’altra ha d’anar dient lletres fins que aconsegueix endevinar de quina paraula es tracta. Per cada lletra que aquesta falla, la que hi ha proposat la paraula dibuixa un elements d’una forca amb un ninot i guanya si aconsegueix completar l’esquema abans que l’altre hagi endevinat la paraula.

EL JOC DEL VAIXELL ENCARREGAT DE...
Es juga en grup d’un nombre indeterminat de persones, assegudes en rotllana. Abans de començar el joc es determina una lletra (s’acostuma a jugar amb la lletra “p”). Qui comença el joc té una pilota tova que dirigeix a qualsevol altra persona del grup i diu al mateix temps: “Un vaixell encarregat de...”. Qui rep la pilota contesta immediatament que entoma la pilota una paraula que comenci amb la lletra convinguda, per exemple “patates”. Després llança la pilota a un altre i diu “Un vaixell encarregat de...”. Qui entoma la pilota ha de dir una altra paraula que comenci també per la lletra “p”, i així e va seguint de manera encadenada. Si algú que rep la pilota no sap cap paraula o en diu una que ja s’ha dit, paga una penyora.

ELS MOTS ENCREUATS

Activitat destinada cap als 6 anys perquè hi puguin jugar amb una certa autonomia. Consisteix a omplir una graella amb noms que s’han de deduir a partir d’unes definicions, usant sinònims, completant frases... i que han de coincidir amb el nombre de lletres previst per unes caselles assignades. Fem que cada alumne tingui un exemplar del joc, però proposem sempre que ho comentin i s’ajudin entre els nens de la taula.



LES SOPES DE LLETRES

Consisteixen  trobar dins una graella plena de lletres un nombre determinat de noms referits a un camp semàntic concret.  Tot i que són jocs per jugar-hi individualment, trobem més enriquidor que ho puguin comentar en grup. Així, tot i que cadascú té la seva còpia, dèiem sempre, dins l’ambient distès propi dels jocs, que els nens puguin parlar entre ells i ajudar-se. Les sopes de lletres ajuden a reflexionar sobre el funcionament de l’escriptura i poden possibilitar aprenentatge sobre les regles del codi, sobre el lèxic i sobre estratègies de comprensió de la lectura.

En conclusió, aquests tipus de jocs requereixen l’ús d’uns determinats coneixements de la llengua escrita. A vegades, es proposen com a jocs individuals (mots encreuats, sopes de lletres...), amb la qual cosa no hi ha cap tipus d’avaluació dels coneixements dels nens sinó que s’afronta el joc com a prova personal. Es proposen com a jocs de desafiament entre dos (el penjat) o entre els membres d’un grup (scrabble). En aquets casos, la motivació facilitar centrar l’atenció al màxim, i respectar l’aspecte lúdic que comporta el mateix joc ja que permet la relativització dels fracassos i de les victòries.
Aquests jocs representen reptes per als alumnes sobre el domini del codi que, o bé estan en procés de descoberta, o bé tot just acaben de descobrir. Permeten descobrir algunes regularitat de l’escriptura, ja que hi ha qui observa que després de la llera “q” sempre hi va una “u”..., permet aventurar hipòtesis i comprovar-les i permeten contrastar els coneixements sobre les relacions grafofòniques.


En definitiva, són jocs que funcionen dins i fora de l’escola i que resulten molt adients per treballar la llengua escrita de forma dinàmica i divertida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada