JOCS DE LLENGUA ESCRITA
JOCS DEL PENJAT
EL JOC DEL VAIXELL ENCARREGAT DE...
Es juga en grup d’un nombre indeterminat
de persones, assegudes en rotllana. Abans de començar el joc es determina una
lletra (s’acostuma a jugar amb la lletra “p”). Qui comença el joc té una pilota
tova que dirigeix a qualsevol altra persona del grup i diu al mateix temps: “Un
vaixell encarregat de...”. Qui rep la pilota contesta immediatament que entoma
la pilota una paraula que comenci amb la lletra convinguda, per exemple “patates”.
Després llança la pilota a un altre i diu “Un vaixell encarregat de...”. Qui
entoma la pilota ha de dir una altra paraula que comenci també per la lletra “p”,
i així e va seguint de manera encadenada. Si algú que rep la pilota no sap cap
paraula o en diu una que ja s’ha dit, paga una penyora.
ELS MOTS ENCREUATS
LES SOPES DE LLETRES
Consisteixen trobar dins una graella plena de lletres un
nombre determinat de noms referits a un camp semàntic concret. Tot i que són jocs per jugar-hi
individualment, trobem més enriquidor que ho puguin comentar en grup. Així, tot
i que cadascú té la seva còpia, dèiem sempre, dins l’ambient distès propi dels
jocs, que els nens puguin parlar entre ells i ajudar-se. Les sopes de lletres
ajuden a reflexionar sobre el funcionament de l’escriptura i poden possibilitar
aprenentatge sobre les regles del codi, sobre el lèxic i sobre estratègies de comprensió
de la lectura.
En conclusió, aquests tipus de jocs requereixen l’ús d’uns
determinats coneixements de la llengua escrita. A vegades, es proposen com a
jocs individuals (mots encreuats, sopes de lletres...), amb la qual cosa no hi
ha cap tipus d’avaluació dels coneixements dels nens sinó que s’afronta el joc
com a prova personal. Es proposen com a jocs de desafiament entre dos (el
penjat) o entre els membres d’un grup (scrabble). En aquets casos, la motivació
facilitar centrar l’atenció al màxim, i respectar l’aspecte lúdic que comporta
el mateix joc ja que permet la relativització dels fracassos i de les
victòries.
Aquests jocs representen reptes per als alumnes sobre el
domini del codi que, o bé estan en procés de descoberta, o bé tot just acaben
de descobrir. Permeten descobrir algunes regularitat de l’escriptura, ja que hi
ha qui observa que després de la llera “q” sempre hi va una “u”..., permet
aventurar hipòtesis i comprovar-les i permeten contrastar els coneixements
sobre les relacions grafofòniques.
En definitiva, són
jocs que funcionen dins i fora de l’escola i que resulten molt adients per
treballar la llengua escrita de forma dinàmica i divertida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada