dilluns, 7 d’abril del 2014

La biblioteca, només un espai de silenci?


ACTIVITAT 3. La biblioteca com a espai per llegir i compartir lectures


1.Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:

Pràctica 1? La biblioteca vista com un lloc per treballar de manera conjunta amb diversos companys amb els quals es poden realitzar debats per un aprenentatge més ric i no treballar només de forma individual i en silenci.

 Pràctica 2? La lectura ha d’estar present a la nostra vida quotidiana, no pot ser un acte que només es dugui a terme en fets puntuals.

 Pràctica 3? Les experiències viscudes amb la lectura ens poden fer aproximar als llibres o defugir d’ells. Un bon mètode per a l' aproximació a la lectura és saber les experiències viscudes pels grans escriptors.
 
2.Quin títol alternatiu proposaríeu? La biblioteca com a espai d’aprenentatge cooperatiu, quotidià  i d’aproximació a la lectura.

3.A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.

1. Sempre s’ha de fer silenci a la biblioteca? La biblioteca pot ser un lloc per adquirir coneixements culturals de forma individual i en silenci, però no sempre ha de ser així, també pot ser un lloc on treballar de forma grupal en el qual un llegeix i els altres escolten la lectura fent la seva pròpia interpretació.

2. La biblioteca ha pot ser un recurs pels mestres? La biblioteca és un bon lloc per poder treballar la lectura, per això els mestres la poden utilitzar com un bon recurs i realitzar activitats creatives que aproximi als alumnes als llibres. A més a més, es poden treballar diversos conceptes i valors com ara el treball cooperatiu, el diàleg a través del debat, la comprensió lectora etc.

3.Com podem aproximar als nens/es a la lectura?  Segons l’autor una pràctica que ajuda aproximar als nens/es a la lectura és explicar les experiències personals amb la lectura de diversos escriptors, ja que d’aquesta manera podem motivar als nens/es i despertar la seva curiositat sobre el món dels llibres.

4. S’ha de treballar la lectura de manera transversal? Per tal de que la lectura formi part del dia a dia dels nens/es s’ha de realitzar un treball que els motivi per tal d’apropar-los a ella, per això la lectura no ha de ser un acte que es realitzi en un fet puntual en la classe de llengua, sinó que s’hauria de treballar de manera transversal, és a dir, en diferents assignatures i de maneres diferents.

4.Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?

En l’article es diu que la lectura no ha de ser una acció que es realitzi en un moment puntual, sinó que ha de ser una activitat que els nens/es han de realitzar de manera quotidiana. Per tal de que els alumnes ho vegin d’aquesta manera i motivar-los, la lectura hauria de ser treballada més temps a l’aula i fer-ho en més d’una assignatura, no només a la classe de llengua, però com fer-ho?  Crec que es un tema en el qual l’autor hauria d’aprofundir més i explicitar diverses tècniques per a motivar als alumnes dins de l’aula, aproximann-los així ae lla de manera divertida i satisfactoria.
5.Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:

La biblioteca sempre l'he vista com un lloc on anar ha estudiar de forma individual i sobretot en silenci, mai ha sigut un lloc on poder realitzar activitats en grup, fins i tot  recordo que si es feia una mica de soroll a causa de la realització d’una activitat entre uns quants companys de manera conjunta, la bibliotecària ens feia abandonar la sala i marxar. En canvi en aquests articles, l’autor ens informa de les diferents maneres en les que podem adquirir coneixements  a través de diverses tasques grupals que es poden dur a terme dins d’una biblioteca i enriquir-nos amb els coneixements d’uns i altres. A més a més, a la classe hem treballat el tema de la parla com el principal factor per aprendre i adquirir nous coneixements.

 

Per concloure relaciono aquest article amb la biblioteca del meu poble, ja que aquesta des de fa uns anys dona la possibilitat de participar als nenes/es que vulguin en diferents activitats relacionades amb la lectura i això  motivar-los realitzant concursos, tallers, lectures de contes etc . Per saber una mica més adjunto l’enllaç, on podeu investigar una mica més sobre aquest tema:

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada