dijous, 3 d’abril del 2014

"La competència lectora des de la biblioteca escolar".

Cadascuna de les tres pràctiques defensa una tesi en particular, a continuació hi ha cada pràctica amb al seva respectiva tesi:
-       - Pràctica 1: La lectura ha de ser un acte que es pugui realitzar tant en grup com de manera individual, i en ella hi hauria d’haver interacció i debat.
-     - Pràctica 2: La lectura ha d’estar integrada en la comunitat educativa i s’ha de potenciar i treballar des de totes les àrees.
-      - Pràctica 3: Per llegir s’ha de tenir temps i promoure curiositat pels coneixements i per les històries que els llibres ens poden proporcionar.
En quant al títol, un d’alternatiu podria ser aquest: “La biblioteca com a un recurs per la interacció”.
Personalment crec que en aquestes pràctiques es responen a unes preguntes força concretes, però que també provoquen una forta controvèrsia. La primera és que a la biblioteca s’hauria de fer silenci sempre? Els autors deixen entreveure que no es tracta tant de fer silenci sinó de com es treballa en aquest espai ja que és un lloc entès per fer lectura individual però també es poden fer lectures en veu alta o amb companys. Així, doncs, hi haurà una interacció la qual pot comportar un cert nivell de soroll, però que també promou l’aprenentatge. La segona és que s’hauria de treballar la lectura des de totes les àrees? La lectura és una acció la qual es pot dur a terme amb qualsevol tema i en tot moment, però s’ha de respectar els ritmes individuals, d’aquesta manera a través d’aquest fet es pot treballar qualsevol tipologia de coneixement o contingut. La tercera, per ser bon lector s’ha de tenir curiositat però aquesta s’ha de fomentar i treballar tant interiorment com amb l’entorn.
 

En aquestes pràctiques, hi ha unes idees que es mostren de forma implícita les quals són les següents: la primera, la biblioteca es treballa de manera conjunta en tot el centre educatiu i per ampliar-la s’hauria de especificar una mica més en com es portaria a la pràctica, quins recursos serien necessaris, etc.; la segona, és que per llegir es necessita un temps que a l’escola no es té tot el que es voldria, així que com podríem fomentar la lectura a l’aula amb el temps que tens pautat.

En quant a les meves experiències amb la lectura, haig de dir que han estat molt positives ja que des de ben petita la família m’ha anat acostant per tal d’adquirir aquest hàbit. Ara m’ha vingut al cap un parell d’experiències: la primera és que tres amigues i jo durant els estius ens compràvem un parell de llibres cadascú i quan els acabàvem ens els deixàvem i finalment un dia que ens reuníem totes juntes ens posàvem a parlar sobre els llibres, què era el que més ens havia agradat, per què, com ens agradaria que acabessin les històries, etc. I l’altre experiència que tinc és que la meva àvia el dia de Sant Jordi sempre em regalava un llibre, el qual ens el llegíem les dues juntes i després hem feia activitats i preguntes sobre aquest. 
Enllaç extern:
- La importáncia de la lectura en la edad escolar. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada