dijous, 3 d’abril del 2014

La conversa i el diàleg com a pràctiques educatives: gestionen la vida de l'aula i enriqueixen els processos d'aprenentatge de l'alumnat

“Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit”, és un article escrit per l'Anna Sanz i la Mariona Monterde, dues mestres de l’Escola Serralavella, d’Ullastrell (Barcelona), on exposen un projecte educatiu dut a terme a aquesta escola. La tesi d’aquest article seria la conversa com a mitjà d’aprenentatge compartit i amb un valor constructiu per a tots els integrants del grup. Com a títol d'aquesta tesi, proposo: “La conversa i el diàleg com a pràctiques educatives: gestionen la vida de l’aula i enriqueixen els processos d’aprenentatge de l’alumnat”.

El projecte educatiu que ens exposen aquestes dues autores té com a principal finalitat l’ampliació i enriquiment dels processos de coneixement i aprenentatge de l’alumnat a través de la comunicació i la interacció entre aquests, en qualsevol context, ja que s’ha s’aprofitar qualsevol moment per a fomentar una conversa amb èxit entre els alumnes.

Un dels factors més importants per aconseguir una conversa o diàleg o comunicació o interacció exitosa entre els alumnes, és que aquests mostrin una participació i una escolta activa durant aquesta pràctica educativa, tot adquirint el rol d’emissor – receptor per a què la informació que comparteixin els alumnes (històries personals, idees, coneixements, pensaments, emocions...) es converteixin en una font d’aprenentatge compartit.

Pel que fa a la tasca del docent durant la pràctica de la conversa, aquest serà l’encarregat de gestionar i guiar el diàleg cap a aquell tema, concepte, idea que consideri més oportú i li convingui més per a introduir els continguts curriculars que siguin més profitosos per a aconseguir un aprenentatge significatiu i de qualitat de l’alumnat. A més, el docent també és l’encarregat de donar oportunitats riques, variades i de valor que permetin als nens i a les nenes interactuar amb els seus companys, amb els docents i amb el món en general. També és important que durant aquest diàleg el docent potenciï la participació de tots els alumnes i generi un clima de seguretat i confiança entre ells, ja que és important que tots se sentin acollits i respectats, i l’aula s’ha de convertir en un entorn que ofereixi a aquests nens i nenes l’oportunitat de trobar el seu moment d’intervenció per a expressar i comunicar les seves idees, on les aportacions de tots ajudin a enriquir i a ampliar els processos d’aprenentatge de l’alumnat, tant individuals com col·lectius. Per tant, el docent ajuda a donar cohesió, sentit i significat a les diferents aportacions dels alumnes, a més de vetllar perquè, conjuntament, aquestes evolucionin cap a nous coneixements.

Pel que fa a la meva opinió personal, m’agradaria dir que em posiciono totalment a favor d’un projecte educatiu com el que duen a terme a l’Escola Serralavella. Realment considero que la comunicació, la interacció, la conversa i el diàleg entre l’alumnat són unes de les pràctiques educatives més enriquidores per als processos d’aprenentatge de l’alumnat, ja que els alumnes han d’aprendre i tenir clar que, sense la paraula d’un altre company, la pròpia està mancada de significat. Per tant, considero que les diferents intervencions que puguin realitzar els alumnes s’enriqueixen les unes amb les altres, ja que aprendre amb una altra persona permet ampliar el propi coneixement.

També cal dir que la ratio d’alumnes per aula d’aquesta escola és més baixa que la ratio habitual de totes les escoles del nostre país, fet que comporta que aquesta pràctica educativa s’hagi convertit en un recurs satisfactori per a l’educació dels nens i nenes de l’Escola Serralavella. El diàleg i la interacció en un grup menys nombrós és de més facilitat, ja que intervenció dels alumnes és més constant i la participació més activa. Per aquest motiu, m’agradaria proposar algunes preguntes a les autores d’aquest article, que són les següents:


- Realment hi ha evidències que afirmin que en una escola amb una ratio d’uns 30 alumnes per aula, la conversa segueixi considerant-se com a un gran mitjà d’aprenentatge?

- Seria efectiva una pràctica com aquesta en altres cicles de l’educació primària? (Ja que l’article exposa un projecte educatiu realitzat a les aules de cicle inicial). I a l’Educació Secundària Obligatòria?

- És imprescindible que la conversa derivi a un contingut curricular?

1 comentari:

  1. Hola, Anabel. Et responc els interessants interrogants que planteges. Efectivament hi ha múltiples evidències que indiquen que la interacció desencadena aprenentatge, ja sigui en grups petits, ja sigui en parella, ja sigui en projectes organitzats amb grups de 15 nens, ja sigui en grups de 30 nens. La meva experiència i els meus estudis (articles, capítols, un llibre, una tesi doctoral) es basen en grups de secundària de 30 alumnes, i mostro els enormes beneficis de la parla a l'aula en l'aprenentatge de literatura i gramàtica.

    ResponElimina