dijous, 3 d’abril del 2014

"La competència lectora des de la biblioteca escolar"

ACTIVITAT 3. LA BIBLIOTECA COM A ESPAI PER LLEGIR I COMPARTIR
Responeu per a cada ACTIVITAT.
1.       Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques.
a.       Pràctica 1. La biblioteca s’ha de concebre com un espai silenciós però també ha de donar lloc a la interacció amb els altres.
b.      Pràctica 2. La lectura ha de formar part de la vida diària de l’aula. És important que el professorat, l’alumnat i el personal de la biblioteca treballin col·laborativament.
c.       Pràctica 3. Cada persona té una experiència amb els llibres,  que fan necessitar o rebutjar la lectura. Perquè els alumnes no defugin de la lectura s’ha de fomentar la curiositat i la motivació per llegir.

2.       Quin títol alternatiu proposaríeu?
a.       Pràctica 1. Aprendre a la biblioteca. Un espai per llegir i relacionar-nos.
b.      Pràctica 2. La lectura és part de la vida diària.
c.       Pràctica 3. Creem bons lectors.

3.       A quines 4-5 preguntes clau considereu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
-          Quins usos ha de tenir una biblioteca escolar?
La biblioteca escolar no només serveix per gaudir de la lectura, sinó que ha de ser una espai per compartir experiències, poder parla sobre lectures.
-          Quines activitats es poden dur a terme en una biblioteca escolar?
o   Lectura per par d’un expert d’una obra i discussió posterior.
Font

o   Lectura per par dels alumnes de textos que desconeguin els qui escolten.
o   Presentació de llibres, per animar a la lectura.
o   Presentació de blocs, pàgines web i altres recursos de la xarxa.
o   Debat sobre llibres llegits.
o   Debat sobre fonts documentals i contrasts d’informacions.
o   Dramatització de lectures.
o   Trobades amb autors.
o   Etc.
-          Quina és la missió del personal de biblioteca en un centre escolar?
El personal de biblioteca és l’encarregat d’ajudar a aprendre a utilitzar els llibre i altres recursos d’informació tants els d’imaginació com els de coneixement. A usar el material tant electrònic com en format paper.  La biblioteca escolar és un recurs imprescindible  per afavorir el procés d’ensenyament-aprenentatge.
-          Què és un bon lector?
Un bon lector és una persona que sent curiositat, que s’interessa per aprofundir en els coneixements de les coses del món i, també, en ell mateix. Per tant, com a futurs mestres hem de motivar als alumnes a que tinguin curiositat per aprendre.
4.       Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?

Una de les idees  que queda implícita en els articles és que la biblioteca escolar ha de ser un recurs pedagògic més, és una eina molt útil per aprendre i a més la lectura t’ajuda a desenvolupar habilitats com és la imaginació i la creativitat. Crec que fomenta habilitats socials com  l’empatia perquè considero que llegir et posa en lloc d’una altra persona i la resolució de problemes ja que al llegir observes punts de vista diferents.
El que ampliaria en aquests articles és la definició de lector; per mi, un lector és una persona que a part de tenir curiositat per aprendre és una persona que gaudeix amb un llibre a les mans, que vol viure aventures, que és capaç de comprendre un text i escriure un altre.
5.       Com connectaríeu- contrastaríeu el text amb:
a.       Idees prèvies personals?
La veritat és que pensava que la biblioteca escolar només podia ser un lloc per estar tranquil per llegir o per buscar informació, sempre en silenci. Però em sembla una gran idea que s’utilitzi per debatre i parlar sobre altres llibres ja que és un espai ideal per parlar d’aquests. 
b.      Idees tractades, anticipades a classe?
A classe hem parlat que per aprendre a escriure bé, primer hem d’aprendre a llegir bé. A demés, com vam dir a la sessió de gran grup, l’ordre de les quatre habilitats comunicatives és primer escoltar, després parlar, a continuació llegir i finalment a escriure. La biblioteca és el lloc òptim per llegir ja que si la biblioteca està ben distribuïda i adequada és el millor espai per realitzar la lectura.
c.       Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències... que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
Al Grau d’Educació Infantil que vaig cursar ja fa 3 anys vam llegir el llibre La gràmatica de la Fantasia de Gianni Rodari, és un llibre que t’ensenya a llegir  i crear contes i també a que els infants creïn les seves pròpies històries

RODARI, G. (1973) Gràmatica de la fantasia: Introducción al arte de contar historia. Ed. Argos Vergara. Barcelona

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada