ACTIVITAT 3. LA
BIBLIOTECA COM A ESPAI PER LLEGIR I COMPARTIR
Responeu per a cada ACTIVITAT.
1.
Quina és la tesi que defensa cadascuna de
les tres pràctiques.
a.
Pràctica
1. La biblioteca s’ha de concebre com un espai silenciós però també ha de donar
lloc a la interacció amb els altres.
b.
Pràctica
2. La lectura ha de formar part de la vida diària de l’aula. És important que
el professorat, l’alumnat i el personal de la biblioteca treballin col·laborativament.
c.
Pràctica
3. Cada persona té una experiència amb els llibres, que fan necessitar o rebutjar la
lectura. Perquè els alumnes no defugin de la lectura s’ha de fomentar la
curiositat i la motivació per llegir.
2.
Quin títol alternatiu proposaríeu?
a.
Pràctica
1. Aprendre a la biblioteca. Un espai per llegir i relacionar-nos.
b.
Pràctica
2. La lectura és part de la vida diària.
c.
Pràctica
3. Creem bons lectors.
3.
A quines 4-5 preguntes clau considereu que
responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
-
Quins usos ha de tenir una biblioteca
escolar?
La biblioteca escolar no només serveix per gaudir de la lectura, sinó que
ha de ser una espai per compartir experiències, poder parla sobre lectures.
-
Quines activitats es poden dur a terme en
una biblioteca escolar?
o
Lectura
per par d’un expert d’una obra i discussió posterior.
![]() |
| Font |
o
Lectura
per par dels alumnes de textos que desconeguin els qui escolten.
o
Presentació
de llibres, per animar a la lectura.
o
Presentació
de blocs, pàgines web i altres recursos de la xarxa.
o
Debat
sobre llibres llegits.
o
Debat
sobre fonts documentals i contrasts d’informacions.
o
Dramatització
de lectures.
o
Trobades
amb autors.
o
Etc.
-
Quina és la missió del personal de
biblioteca en un centre escolar?
El personal de biblioteca és l’encarregat d’ajudar a aprendre a utilitzar
els llibre i altres recursos d’informació tants els d’imaginació com els de
coneixement. A usar el material tant electrònic com en format paper. La biblioteca escolar és un recurs
imprescindible per afavorir el procés d’ensenyament-aprenentatge.
-
Què és un bon lector?
Un bon lector és una persona que sent curiositat, que s’interessa per
aprofundir en els coneixements de les coses del món i, també, en ell mateix.
Per tant, com a futurs mestres hem de motivar als alumnes a que tinguin
curiositat per aprendre.
4.
Quines idees destacaríeu com a implícites
i que penseu que necessitaríeu ampliar?
Una de les idees que queda implícita
en els articles és que la biblioteca escolar ha de ser un recurs pedagògic més, és una eina molt útil per
aprendre i a més la lectura t’ajuda a desenvolupar habilitats com és la imaginació
i la creativitat. Crec que fomenta habilitats socials com l’empatia perquè considero que llegir et posa
en lloc d’una altra persona i la resolució de problemes ja que al llegir
observes punts de vista diferents.
El que ampliaria en aquests articles és la definició de lector; per mi, un
lector és una persona que a part de tenir curiositat per aprendre és una
persona que gaudeix amb un llibre a les mans, que vol viure aventures, que és
capaç de comprendre un text i escriure un altre.
5.
Com connectaríeu- contrastaríeu el text
amb:
a.
Idees prèvies personals?
La veritat és que
pensava que la biblioteca escolar només podia ser un lloc per estar tranquil
per llegir o per buscar informació, sempre en silenci. Però em sembla una gran
idea que s’utilitzi per debatre i parlar sobre altres llibres ja que és un
espai ideal per parlar d’aquests.
b.
Idees tractades, anticipades a classe?
A classe hem
parlat que per aprendre a escriure bé, primer hem d’aprendre a llegir bé. A
demés, com vam dir a la sessió de gran grup, l’ordre de les quatre habilitats
comunicatives és primer escoltar, després parlar, a continuació llegir i
finalment a escriure. La biblioteca és el lloc òptim per llegir ja que si la
biblioteca està ben distribuïda i adequada és el millor espai per realitzar la
lectura.
c.
Altres textos, llibres, articles,
reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències... que hagueu
llegit, vist, escoltat o explorat?
Al Grau d’Educació
Infantil que vaig cursar ja fa 3 anys vam llegir el llibre La gràmatica de la Fantasia de Gianni Rodari, és un llibre que t’ensenya
a llegir i crear contes i també a que
els infants creïn les seves pròpies històries
RODARI, G. (1973) Gràmatica de la fantasia: Introducción al
arte de contar historia. Ed. Argos Vergara. Barcelona

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada