dijous, 10 d’abril del 2014

La competència lectora des de la biblioteca escolar



ACTIVITAT 1. La comprensió, un diàleg amb el text

1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
     a) Pràctica 1? La comprensió de la lectura no implica, només, una reproducció literal
     b) Pràctica 2? La conversa és essencial per millorar la interpretació dels textos
     c) Pràctica 3? La lectura va directament relacionada amb la reflexió, exigeix un retorn de pensament

2. Quin títol alternatiu proposaríeu?
Conversa i reflexió fan una bona comprensió

3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
- Què implica la comprensió d’una lectura?
Compren el text qui té la capacitat de combinar estratègies que li permetin interactuar-hi. Per tant, la comprensió d’una lectura implica fer hipòtesis, anticipacions, extreure les idees principals o fer inferències, a més de la reproducció literal del text.

- Quines haurien de ser les característiques adients en una situació d’ensenyament/aprenentatge?
            - L’alumne ha de compartir inquietuds i dubtes amb el mestre.
- Totes les àrees del currículum han d’ensenyar quin ús fan de la llengua quan transmeten continguts.
- Els alumnes han de poder relacionar els nous temes que es presenten amb l’experiència personal.
- S’ha d’afavorir un pensament complex. Les situacions-problema que es presenten han de suposar un repte cognitiu important.
- S’ha d’ensenyar a través de la conversa.

- Com podem millorar la interpretació d’un text?
Amb l’ús de la conversa, ja que quan la paraula circula de manera lliure allò que s’imposa no és la uniformitat del pensament, sinó la discrepància, el contrast entre punts de vista diferents. Aprenem perquè discrepem. Per això convé aprendre a interactuar amb els altres i amb els llibres, perquè és la millor manera possible de construir un punt de vista personal.
- Per què llegir implica reflexionar?
Perquè després de llegir un text no som els mateixos, alguna cosa ha de canviar en el nostre interior, ja que la lectura exigeix un retorn del pensament sobre ell mateix.

4. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
El fet d’explicar com es podria fomentar la conversa entre alumnes de diferents llibres a un espai a la biblioteca, per tal de potenciar les seves reflexions i coneixements sobre les lectures però sense interferir en altres persones que siguin a la biblioteca i precisin silenci.

5. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
     a) Idees prèvies personals? Crec que qualsevol lectura ens ha de moure alguna cosa per dins, però mai ho he pensat fins a un punt de vista com el de Schopenhauer, tan extrem.
     b) Idees tractades, anticipades a classe? El fet de reflexionar en petit grup sobre una prèvia lectura individual d’algun text, com vam fer al seminari, ja que ens va ajudar a mostrar els nostres punts de vista i a arribar a acords per contestar a les preguntes proposades.
     c) Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio,    exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
En aquest link es pot trobar una experiència personal negativa amb la lectura:
M’ha sobtat d’aquesta publicació com l’autor culpa a la lectura i a l’escriptura dels seus problemes visuals.
La lectura infantil (http://espaitalentum.wordpress.com/2011/12/20/lhttpwww-guiainfantil-comlibroslecturaindex-htm/)
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada