La comprensió, un diàleg amb el text o com a títol alternatiu
Els processos interactius que afavoreixen
la comprensió lectora és un escrit que tracta, principalment, sobre les
aportacions que fa el lector al text i les que fa el text al lector, insistint
en crear interacció per tal que els lectors puguin compartir les seves
representacions.
El relat està dividit en
tres pràctiques, cadascuna de les quals, defensa una tesi diferent, que al cap
i a la fi, estan relacionades:
La pràctica 1, per
exemple, defensa que l’acte de llegir implica la combinació de processos
cognitius, com ara, la capacitat de fer hipòtesis, anticipacions, extreure les
idees principals o fer interferències per tal d’arribar a comprendre el text.
En el cas de la pràctica
2, recolza que la interacció és la clau
perquè els alumnes facin ús de la llengua per confrontar les seves
representacions, construir un punt de vista personal i aprofundir en la
comprensió del text.
Pel que fa a la pràctica
3 afirma que la lectura requereix la
construcció d’un diàleg, la reflexió d’allò que hem llegit, a més, d’un procés
d’interpretació de manera conjunta per tal de comprendre el text i construir el
nostre punt de vista.
Un cop feta la lectura
del text, he destacat cinc preguntes que reflecteixen els punts claus de
l’escrit.
Una d’aquestes preguntes
és: ‘Què és el que fem quan llegim?’.
Si tornem a rellegir el text, podem veure que per descriure i entendre que fem
exactament quan llegim, disposem de diferents teories i s’han proposat tres
models explicatius: model ascendent (que posa l’accent en el desxiframent del
text), model descendent (que posa l’accent en el fet que llegir és comprendre),
model interactiu (que posa l’accent en el diàleg que s’estableix entre les
aportacions que fa el text i les aportacions que fa lector).
Una altra de les
preguntes fa referència als grans blocs de la comprensió d’un text, els quals,
tal i com hem pogut veure, són accedir i obtenir informació; integrar i
interpretar i reflexionar i valorar.
D’altra banda, he volgut
destacar la següent qüestió: ‘Quines
característiques haurien de presentar els centres educatius en les situacions
d’ensenyament i d’aprenentatge?’. En aquest cas el text destaca que les
situacions d’ensenyament i d’aprenentatge que succeeixen en els centres
educatius haurien de presentar les característiques següents: l’alumne ha de
compartir inquietuds i dubtes amb el mestre; totes les àrees del currículum han
d’ensenyar quin ús fan de la llengua quan transmeten continguts; els alumnes
han de poder relacionar els nous temes que es presenten amb l’experiència
personal; s’ha d’afavorir un pensament complex; les situacions-problema que es
presenten han de suposar un repte cognitiu important; s’ha d’ensenyar a través
de la conversa.
També he fet referència
als veritables territoris de la conversa, els quals són, principalment els
centre educatius i la biblioteca.
Per acabar amb les
qüestions destacades, he formulat aquesta pregunta: ‘Què aprenem quan llegim?’ i he assenyalat que quan realitzem
aquesta activitat, aprenem a comprendre els altres i aprenem sobre nosaltres
mateixos.
Considero, juntament amb
els meus companys que han treballat aquest text, que tot i que el relat és molt
interessant i bastant complet, estaria bé afegir algun cas pràctic perquè
quedessin reflectides les idees que recolza l’autor i, alhora, veure les pautes
que s’han de seguir perquè la comprensió sigui d’un diàleg amb el text.
Finalment, cal comentar
que el text es podria contrastar amb l’article llegit a les sessions prèvies
anomenat ‘Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit’ escrit per Anna
Sanz i Mariona Monterde l’any 2011 i que té com a base la conversa i la
influència que aquesta té en la construcció de coneixement i en el procés
d’aprenentatge de l’alumnat.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada