Per introduir el següent resum, podem començar amb les quatre preguntes clau que Xavier Fontich exposa en ell. Aquestes quatre preguntes venen a ser les que ens podrien resumir-nos sobre què tracta l'article en la seva totalitat :
1. Quin
és l’objectiu de l’educació? L’objectiu principal de l’educació
seria proporcionar un entorn en què els estudiants hi poguessin participar amb
activitats productives i deliberades i arribar així progressivament a dominar
instruments i pràctiques culturals desenvolupats justament per resoldre
aquestes activitats
2. Què
és la bastida? Ajuda que
proporcionen per poder desenvolupar qualsevol idea. Inclou els termes de ZDP i
ZDI. Tant el mestre pot donar ajut com alumnes avantatjats a altres que van més
fluixos.
3. Importància de la parla exploratòria? A través d’informacions de diferents teòrics,
podem afirmar que els docents més efectius consideren que els aprenents seran
capaços de desenvolupar estratègies i idees en xarxa si se’ls posa en situació
d’haver d’explicar les seves idees i d’haver d’escoltar les idees dels altres.
4. Quin ha de ser el rol del mestre per
desenvolupar el diàleg? El
rol del professor hi és bàsic: no és el d’instructor d’un conjunt d’alumnes
presos individualment, sinó el d’un guia que usa el diàleg per orquestrar el
desenvolupament d’una comunitat de recerca en la qual els alumnes adopten un
rol compartit, actiu i reflexiu per a l’aprenentatge.
Resum:
Segons la teoria sociocultural l’escola funciona mitjançant una sèrie de
pràctiques exposades per els mestres on es treballen una sèrie de continguts.
Així doncs un factor molt important vindria a ser la estimulació que exposa
l’entorn, ja que si parlem d’un ambient agradable, serà més fàcil poder
establir bones relacions basades en el diàleg entre els membres d’un aula,
permetent aconseguir uns aprenentatges provocats mitjançant aquestes interaccions.
S’aprèn interaccionant, participant en converses amb altres alumnes, compartint
coneixements i descobrint. L’aula crea una zona de desenvolupament pròxim on
l’alumne aprèn interactuant amb el mestre. Aquest protagonitza el rol de guia
que interactua amb els alumnes establint una relació basada en la parla i el
control dels aprenentatges. Dins aquesta ZDP el discurs es vigent i quan és
compartit passem a la zona de desenvolupament intermental (ZDI).
Apareix el terme “bastida” o ajuda que el mestre proporciona a l’alumne
“mitjançant la imitació, instrucció, preguntes, feed-back...”. Estratègies que
busquen l’objectiu d’aconseguir fomentar trets com l’autonomia de l’alumnat
“coneixement de principis”.
Aquest coneixement de principis és explicatiu i reflexiu. El mestre busca
que l’alumnat resolgui una sèrie de problemes. Quan l’alumne i el mestre no
aconsegueixen establir clarament els objectius parlem de conversa desordenada,
tot i que el procés de bastida hi és (ajuda que el mestre proporciona a
l’alumne).
Com a model de bastida podem considerar el que proposa Anghileri, basat en
tres nivells:
1. D’intervenció
en el que el mestre prepara un entorn i organització de l’aula a partir dels
recursos.
2. Nivell intermedi en que hi ha les explicacions del docent a l’alumnat.
3. El discurs per part de l’aprenent que pot ser amb un llenguatge col·loquial (proper, amb confiança) o específic (apropiat, amb propietat.).
2. Nivell intermedi en que hi ha les explicacions del docent a l’alumnat.
3. El discurs per part de l’aprenent que pot ser amb un llenguatge col·loquial (proper, amb confiança) o específic (apropiat, amb propietat.).
El coneixement ritual típic a l’aula (tradicional, procedimental”) és la
de que el mestre és l’únic que pot parlar, qui controla la paraula. Si el que
volem és que l’alumnat raoni i argumenti els hauríem de donar més llibertat per
expressar les seves idees oralment, (coneixement de principis “ajuda a
reflexionar”). Hi ha tres tipus de parla:
1. Disputativa:
participants que actuen de forma individualista i mostren principalment els
desacords.
2. Acumulativa:
participants construeixen coneixement comú de forma positiva però acrítica a
partir del que els altres han dit
3. Exploratòria:
participants s’impliquen críticament però constructivament amb les idees dels
altres que es consideren col·lectivament.
A l’escola necessàriament s’ha de promoure l’últim tipus ja que permet
argumentar, participar, fer crítiques constructives... Per això per promoure-la
el mestre haurà de dur a terme una sèrie d’activitats i establir els
procediments d’aquestes amb els alumnes. Les sessions s’haurien d’estructurar
en tres parts:
1.
Tots
junts estableixen procediments i objectius.
2.
En
petit grup fan la feina.
3.
En
gran grup s’ajunten i es comenta.
El/la mestre/a així doncs, tindrà el rol de guia que fomenta el diàleg.
![]() |
| Tesi : "La parla i el llenguatge com a eina per a que es produeixi un procés d’aprenentatge." Font imatge: http://www.alphapublicschools.org/wp-content/uploads/2012/05/TeacherStudent_secondarypgs_web.jpg |

Hola, Sergi; compte, hi ha una cosa incorrecta:
ResponElimina"Quan l’alumne i el mestre no aconsegueixen establir clarament els objectius parlem de conversa desordenada".
Això no és el que diu l'article. El que diu precisament és que ENCARA que la parla a l'aula prengui l'aspecte sovint de conversa desordenada (penseu en les vostres converses en petit grup), es tracta d'una conversa que permet l'aprenentatge, que constitueix en certa manera un correlat del pensament en procés d'elaborar idees.
Xavier