dijous, 3 d’abril del 2014

"Leer y escribir en un mundo cambiante" Ferreiro (2002)


"Leer y escribir en un mundo cambiante" Ferreiro (2002)

L’article de Ferreiros “Leer y escribir en un mundo cambiante”, tracta el tema de l’alfabetització com un procés obert i complex que té a veure amb diverses realitats relacionades amb diferents destreses funcionals. L’autor a través d’aquest article ha volgut respondre diverses preguntes per mostrar els canvis que a patit el terme de alfabetització amb el pas del temps i com es considerat actualment.

Primer de tot, ens informa que l’alfabetització era un procés que només el duien a terme professionals de la lectura i l’escriptura, és a dir els escrivans. En canvi, amb el pas del temps això ha anat canviant i el concepte d’alfabetització s’ha ampliat, ja que llegir i escriure són dos processos que tothom pot aprendre i que utilitzem en el nostre dia a dia. Podem dir que és un procés molt obert, ja que aquest no acaba en saber fer ús de  tots dos processos (llegir i escriure), sinó que cada dia aprenem coses noves i per tant cada dia som una mica més cultes.

D’altra banda, el context social també és un dels principals factors que afecta a l’alfabetització, ja que antigament només arribaven a ser alfabets les persones amb més poder econòmic, en canvi actualment, és un aprenentatge que s’ha democratitzat i que tothom pot aprendre. És en aquest moment quan sorgeix el terme de fracàs escolar per diverses causes. En un primer moment, es considerat com un fracàs d’aprenentatge per part dels alumnes a causa de diverses discapacitats. Amb el pas del temps, al 1970, es considera que el principal culpable d’aquest fracàs és l’entorn familiar del alumnes, tots aquells alumnes considerats analfabets són els que viuen un entorn més pobre i sense recursos. Avui en dia, es considera que aquest fracàs escolar és donat a causa de l’iletrisme, és a dir, tot i que els alumnes han tingut una escolaritat bàsica no han agafat el gust per llegir i escriure i per tan ho han après com una obligació més, sense donar-li sentit, ni posar-ho en pràctica en la seva vida quotidiana, actualment un 20% de la població es troba en aquesta situació. També hem de dir, que una altre part de la població, exactament un 80%, es encara considerat analfabet per motius econòmics i falta de recursos. Un altre tema que s’esmenta a l’article són l’aparició de els noves tecnologies (TIC), les quals hem de considerar com un recurs positiu per a l’educació i la reducció de l’alfabetistme, sempre i quan es faci un ús correcte d’aquestes.  

A més a més, hem de considerar que aquells nens/es que han tingut una relació prèvia amb lectors, aprendran més fàcilment a l’escola el procés de llegir i escriure. Actualment, hi ha nens/es amb molta potencialitat i els hem de deixar que expressin els seus pensaments a través d’un full sense cohibir-los deixant que la seva motivació i les seves ganes siguin plasmada en el full. Com a futurs educadors hem d’intentar fomentar la lectura i l’escriptura  promovent la curiositat i la motivació dels alumnes creant activitats on ells puguin expressar-se sense tenir por. Tot seguit us adjunto un link on trobem diverses activitats motivadores per ensenyar als nostres alumnes.


Per concloure, m’agradaria afegir tres preguntes relacionades amb l’article:

Què significa realment el terme analfabet? A quines persones considerem analfabetes i a quines no? Penseu que aquest terme és utilitzat de forma incorrecta, perquè?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada