"Leer y
escribir en un mundo cambiante" Ferreiro (2002)
L’article de Ferreiros “Leer y escribir en un
mundo cambiante”, tracta el tema de l’alfabetització com un procés obert i
complex que té a veure amb diverses realitats relacionades amb diferents destreses
funcionals. L’autor a través d’aquest article ha volgut respondre diverses
preguntes per mostrar els canvis que a patit el terme de alfabetització amb el
pas del temps i com es considerat actualment.
Primer de tot, ens informa que l’alfabetització
era un procés que només el duien a terme professionals de la lectura i l’escriptura,
és a dir els escrivans. En canvi, amb el pas del temps això ha anat canviant i
el concepte d’alfabetització s’ha ampliat, ja que llegir i escriure són dos
processos que tothom pot aprendre i que utilitzem en el nostre dia a dia. Podem
dir que és un procés molt obert, ja que aquest no acaba en saber fer ús de tots dos processos (llegir i escriure), sinó
que cada dia aprenem coses noves i per tant cada dia som una mica més cultes.
D’altra banda, el context social també és un dels
principals factors que afecta a l’alfabetització, ja que antigament només
arribaven a ser alfabets les persones amb més poder econòmic, en canvi
actualment, és un aprenentatge que s’ha democratitzat i que tothom pot
aprendre. És en aquest moment quan sorgeix el terme de fracàs escolar per
diverses causes. En un primer moment, es considerat com un fracàs d’aprenentatge
per part dels alumnes a causa de diverses discapacitats. Amb el pas del temps,
al 1970, es considera que el principal culpable d’aquest fracàs és l’entorn
familiar del alumnes, tots aquells alumnes considerats analfabets són els que
viuen un entorn més pobre i sense recursos. Avui en dia, es considera que
aquest fracàs escolar és donat a causa de l’iletrisme, és a dir, tot i que els
alumnes han tingut una escolaritat bàsica no han agafat el gust per llegir i
escriure i per tan ho han après com una obligació més, sense donar-li sentit,
ni posar-ho en pràctica en la seva vida quotidiana, actualment un 20% de la
població es troba en aquesta situació. També hem de dir, que una altre part de
la població, exactament un 80%, es encara considerat analfabet per motius
econòmics i falta de recursos. Un altre tema que s’esmenta a l’article són l’aparició
de els noves tecnologies (TIC), les quals hem de considerar com un recurs positiu
per a l’educació i la reducció de l’alfabetistme, sempre i quan es faci un ús
correcte d’aquestes.
A més a més, hem de considerar que aquells
nens/es que han tingut una relació prèvia amb lectors, aprendran més fàcilment a
l’escola el procés de llegir i escriure. Actualment, hi ha nens/es amb molta
potencialitat i els hem de deixar que expressin els seus pensaments a través d’un
full sense cohibir-los deixant que la seva motivació i les seves ganes siguin
plasmada en el full. Com a futurs educadors hem d’intentar fomentar la lectura
i l’escriptura promovent la curiositat i
la motivació dels alumnes creant activitats on ells puguin expressar-se sense
tenir por. Tot seguit us adjunto un link on trobem diverses activitats
motivadores per ensenyar als nostres alumnes.

Per concloure, m’agradaria afegir tres preguntes relacionades
amb l’article:
Què significa realment el terme analfabet? A quines
persones considerem analfabetes i a quines no? Penseu que aquest terme és
utilitzat de forma incorrecta, perquè?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada