La teoria sociocultural es planteja que el cervell treballa mitjançant la interacció social, on diversos participants comparteixen una activitat.
A l'escola la interacció social es fonamental per a l'aprenentatge. Per això, caldria que els professors donin importància a les activitats col·laboratives i entenguin que els alumnes aprenen de diverses formes, no només per descobriment.
Hem d'intentar canviar la perspectiva de la societat respecte al context educatiu d'avui dia. Actualment, tenim el concepte del ZDP (Zona de Desenvolupament Pròxim), però pensem que es un procés massa estàtic, és per aquest motiu que un concepte més ajustat seria ZDI (Zona de Desenvolupament Intermental).
Diversos estudis han resumit el concepte de bastida en nou estratègies:
- Modelar
- Instruir
- Reduir el marge
- Destacar
- Preguntar
- Implicar
- Donar feed-back
- Tutelar
- Justificar els fenòmens
Aquestes estratègies es corresponen a tres moviments:
- Contingència
- Retirada gradual del suport
- Transferència de responsabilitat i promoció d'autonomia
Per poder obtenir bons resultats en la interacció social dins l'aula hem de deixar de banda les típiques converses on l'únic que parla és el mestre i els alumnes només contesten a les preguntes que se'ls hi fan, més que converses podríem parlar de monòlegs dels docents.
Per dur a terme aquesta transformació a les escoles, trobem tres tipus de parla, però no són bons per afavorir la interacció social de l'aula.
En primer lloc, trobem la parla disputativa, on els participants actuen de forma individualista, les converses són curtes i acaben sense cap acord entre els membres del grup.
En segon lloc, tenim la parla acumulativa, en la que els participants repeteixen tota l'estona el mateix i no és produeix cap crítica.
Per últim, la parla exploratòria, on els membres del grup s'impliquen i donen la seva opinió crítica, un cop donada l'opinió de tots, arriben a un concens i extreuen els millors arguments de tot el que s'ha dit.
Com podem imaginar, el millor tipus de parla per afavorir la interacció social dins l'aula és la parla exploratòria, i per aconseguir que funcioni bé cal dissenyar activitats per al treball en grup i reflexionar sobre la parla com a eina per interactuar i resoldre conflictes.
Per acabar, és molt important que el mestre sigui conscient de la importància que té la interacció social en l'ensenyament i els coneixements dels alumnes, i que l'escola treballi per tirar endavant un projecte lingüístic on la interacció social sigui l'eix vertebrador de l'ensenyament.
Pregunta a l'autor:
- Si la interacció social és tant important i hi ha estudis de que funciona a les aules, per quin motiu no s'aplica com una metodologia innovadora a tots els centres? Fa por a les escoles treballar mitjançant aquesta metodologia?
- A totes les assignatures es podria treballar la interacció social? Per exemple, a educació física com és podria dur a terme una activitat mitjançant la parla exploratòria?
"If you can look into the seeds of time and say which grain will grow and which will not speak then to me." (Macbeth, Act 1, Scene 3)
dijous, 3 d’abril del 2014
L'ensenyament a través de l'interacció social
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Hola, Sergi; miro de respondre't breument.
ResponEliminaPregunta 1. Jo crec que la resposta es troba en els termes en què has plantejat la pregunta. jo crec que no es promou encara prou la parla a l'aula per aprendre perquè NO es tracta d'una metodologia innovadora sinó d'un canvi cultural, d'una altra cultura, d'una manera diferent de concebre l'aprenentatge, l'ensenyament i el contingut que s'imparteix. Un exemple: si fas parlar per aprendre, de cop i volta potser t'adones que has d'interessar-te pel que pensi la persona que tens al davant, Em fa l'efecte que no tothom està disposat a fer-ho.
Pregunta 2. Crec que a totes les assignatures la parla és reguladora del procés d'aprenentatge, i al si de cada assignatura, hi haurà moments en què calgui resoldre problemes més oberts o menys oberts en què la participació de tothom sigui essencial.
Xavier