Partint del fet que l’aprenentatge està
fortament vinculat a la socialització, és inevitable parlar de la ZDP de
Vygotsky i el concepte de bastida. Tanmateix, en aquest article m’he trobat
aquesta teoria redefinida i, per dir-ho d’alguna manera, millorada, esdevenint
així el que es coneix com la Zona de Desenvolupament Intermedi. Aquesta va un
pas més enllà, ja que pretén incloure la complexitat del procés. No tots els
alumnes tindran el mateix ritme evolutiu, partiran del mateix nivell o els
serviran les mateixes estratègies per avançar en el seu aprenentatge. Es tracta
d’utilitzar el poder del llenguatge i la seva funció dialògica i potenciar una
parla exploratòria. Des d’aquest punt de vista, doncs, considero que és una
molt bona opció emprar aquest instrument a les aules. No obstant, és amb la
introducció dels conceptes del “coneixement ritual” i del “coneixement de
principis”, que me n’adono de la dificultat que representa dur a terme aquesta
tasca. Jo mateixa he patit en varies ocasions al llarg de la meva etapa
formativa pràctiques educatives que tot i que pretenien acostar-se a una
metodologia més activa i pro-interacció, eren en el fons de caire més tradicionalista.
Amb això em refereixo a, per exemple, el “tabú” que alguns cops representa
explicar els objectius d’aprenentatge per tal que els alumnes sàpiguen què
s’espera d’ells. Per desgracia haig de dir que precisament m’he trobat més
d’una vegada amb això en aquest moment de la meva vida, paradoxal si tenim en
compte que estic cursant la carrera Magisteri... A més, sovint quan
s’intenta portar a les aules alguna activitat més participativa o de debat molts
alumnes no s’hi impliquen suficientment. Això em fa pensar que la clau es troba
en el procés. Crec que si s’intenten seguir els tres passos descrits per a la
parla exploratòria i es consciencia als alumnes que es farà una activitat que
els donarà més llibertat però amb la qual alhora aprendran, de mica en mica, es
podrà arribar a la fita marcada.
Foto
Al web de l’Associació de Mestres
Rosa Sensat m’he trobat amb el llibre “Parlant de matemàtiques per aprendre’n”,
que també fa referència a la parla exploratòria, concretament encara a
portar-la a la pràctica a l’Àrea de Matemàtiques. Aquest llibre ens
convida utilitzar la parla com una eina
d’aprenentatge per tal de millorar la competència matemàtica, mostrant-nos-ho
amb l’anàlisi de quatre converses en diferents llengües en cada un dels tres
cicles d’una escola de primària.
Crec que pot ser un llibre molt
interessant, ja que la majoria de vegades pensem en la parla exploratòria com
una activitat a usar a les classes de llengua, quan de fet ens en podem
beneficiar en qualsevol aprenentatge.
El terme exacte és Zona de Desenvolupament Intermental.
ResponEliminaM'ha semblat un text molt interessant. Efectivament, no és fàcil superar el nivell merament ritual, quan ensenyem.
Xavier