dijous, 3 d’abril del 2014

El poder de la parla


Partint del fet que l’aprenentatge està fortament vinculat a la socialització, és inevitable parlar de la ZDP de Vygotsky i el concepte de bastida. Tanmateix, en aquest article m’he trobat aquesta teoria redefinida i, per dir-ho d’alguna manera, millorada, esdevenint així el que es coneix com la Zona de Desenvolupament Intermedi. Aquesta va un pas més enllà, ja que pretén incloure la complexitat del procés. No tots els alumnes tindran el mateix ritme evolutiu, partiran del mateix nivell o els serviran les mateixes estratègies per avançar en el seu aprenentatge. Es tracta d’utilitzar el poder del llenguatge i la seva funció dialògica i potenciar una parla exploratòria. Des d’aquest punt de vista, doncs, considero que és una molt bona opció emprar aquest instrument a les aules. No obstant, és amb la introducció dels conceptes del “coneixement ritual” i del “coneixement de principis”, que me n’adono de la dificultat que representa dur a terme aquesta tasca. Jo mateixa he patit en varies ocasions al llarg de la meva etapa formativa pràctiques educatives que tot i que pretenien acostar-se a una metodologia més activa i pro-interacció, eren en el fons de caire més tradicionalista. Amb això em refereixo a, per exemple, el “tabú” que alguns cops representa explicar els objectius d’aprenentatge per tal que els alumnes sàpiguen què s’espera d’ells. Per desgracia haig de dir que precisament m’he trobat més d’una vegada amb això en aquest moment de la meva vida, paradoxal si tenim en compte que estic cursant la carrera Magisteri...  A més, sovint quan s’intenta portar a les aules alguna activitat més participativa o de debat molts alumnes no s’hi impliquen suficientment. Això em fa pensar que la clau es troba en el procés. Crec que si s’intenten seguir els tres passos descrits per a la parla exploratòria i es consciencia als alumnes que es farà una activitat que els donarà més llibertat però amb la qual alhora aprendran, de mica en mica, es podrà arribar a la fita marcada.


 Foto

Al web de l’Associació de Mestres Rosa Sensat m’he trobat amb el llibre “Parlant de matemàtiques per aprendre’n”, que també fa referència a la parla exploratòria, concretament encara a portar-la a la pràctica a l’Àrea de Matemàtiques. Aquest llibre ens convida  utilitzar la parla com una eina d’aprenentatge per tal de millorar la competència matemàtica, mostrant-nos-ho amb l’anàlisi de quatre converses en diferents llengües en cada un dels tres cicles d’una escola de primària.
Crec que pot ser un llibre molt interessant, ja que la majoria de vegades pensem en la parla exploratòria com una activitat a usar a les classes de llengua, quan de fet ens en podem beneficiar en qualsevol aprenentatge. 

1 comentari:

  1. El terme exacte és Zona de Desenvolupament Intermental.

    M'ha semblat un text molt interessant. Efectivament, no és fàcil superar el nivell merament ritual, quan ensenyem.

    Xavier

    ResponElimina