En aquesta entrada parlaré sobre les idees més rellevants respecte a la
introducció del llibre “Llegir i escriure per viure. Alfabetització i ús real
de la llengua escrita a l’aula” de Monsterrat Fons que corresponen a les
pàgines 14 fins a la 28. Aquesta part del llibre ens mostra el Marc teòric que
ens ajudarà a entendre més profundament les experiències posteriors que
trobarem en el llibre.
Una de les idees principals que reflexa l’autora és treballar a l’aula el
llegir i l’escriure de forma interdisciplinària. Les metodologies d’abans
tractaven aquests dos termes d’una manera separada, és a dir per començar a
escriure primer s’havia d’aprendre a llegir. Avui dia es considera que la millor
manera de viure de forma alfabetitzada i aprendre amb sentit a llegir i
escriure ha de ser treballant juntes totes dues habilitats. A més a més, aquest
llibre ens ajuda a entendre d’una manera més profunda els termes de llegir i
escriure, explicant cada concepte i remarcant una idea important com és la de
que “S’aprèn a llegir, llegint i s’aprèn a escriure, escrivint”, d’aquesta
manera entenem que llegir és comprendre i escriure és produir. Per tant, tenint
clar aquests conceptes, hem de tenir present que primer no s’ha de treballar un
i després l’altre, sinó que ha d’haver tot un procés on ha d’existir una
relació entre aquestes i treballar de manera conjunta.
Altra de les idees clau que reflexa l’autora en aquest llibre és el marc de
referència psicològic en el qual s’enquadra les experiències que ens mostren,
com és la concepció constructivista. Aquesta teoria consisteix en que la
persona té marcats uns esquemes de coneixement que són les representacions d’un
objecte en un moment donat de la seva vida. Aquesta teoria adopta i
reinterpreta el concepte d’aprenentatge significatiu, que implica la capacitat
d’atribuir significat propi i personal a un objecte de coneixement que existeix
objectivament, és per això que ens mostra una sèrie de condicions per tal de
que es pugui complir aquest aprenentatge significatiu com per exemple:
-
Significació
lògica del contingut
-
Significació
psicològica
-
Activitat
mental de l’alumne
-
Actitud
favorable
-
Memorització
comprensiva
D’altra banda, en aquest marc teòric es basa en les fases de la
investigació que van fer Ferreiro i Teberosky on el seu estudi consistia en una
recerca qualitativa orientada a la descripció de l’alumnat en referent al
llegir i l’escriure (Què fan els nens i nenes quan aprenen a llegir i escriure,
com interpretar allò que diuen sobre el seu aprenentatge). Aquestes fases són
les següents:
1. Reproducció
2. Escriptures diferenciades
3. Segmentació
sil·làbica
4. Segmentació sil·làbico-alfabètica
5. Segmentació alfabètica-exhaustiva
Finalment, altra de les idees claus d’aquest marc teòric és l’ús habitual
de la llengua escrita. Per sistematitzar els usos de la llengua escrita, l’autora
es basa en Tolchinsky (1990) on afirma que el resultat de l’alfabetització va
més enllà del domini de l’alfabet i inclou (component de l’alfabetització):
-
Resoldre
qüestions de la vida quotidiana o ús pràctic, és a dir, contempla l’adaptació i
compren els usos pràctics que tenen per objectiu satisfer les necessitats
quotidianes d’una societat alfabetitzada.
-
Accedir
a la informació o ús científic, on contempla l’aspecte de poder que dóna saber
llegir i escriure. Dóna accés a més
informació i utilitza l’escriptura per a la potencializació del coneixement.
-
Apreciar
el valor estètic o ús literari, on es contempla els aspectes retòrics, poètics
o estètics del llenguatge. S’accentua la capacitat d’expressar sentiments, de
provocar ambigüitat i de crear mon imaginaris.
En conclusió ens diu que per a viure autònomament en la nostra societat, no
solament necessitem llegir i escriure sinó ser lector i escriptor. Així, podrem
resoldre qüestions practiques (ens adaptem), podem potenciar el coneixement
(capaç d’accedir i controlar la informació) i podem obtenir plaer estètic. Aquests
tres componen formen part de les persones alfabetitzades, dels que es troben en
procés d’alfabetització i dels que s’han quedar fora d’aquest procés.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada