En el primer capítol (pàg. 14 – 28) del llibre Llegir i escriure per viure de
Montserrat Fons ens explica el marc teòric sobre l’aprenentatge de la lectura i
l’escriptura exposant els tres eixos principals dels quals parteix aquest
aprenentatge.
El primer eix del que ens parla és del concepte de
lectura i escriptura. Hi ha una gran diferència entre la relació d’aquestes
activitats, tradicionalment s’aprenia a llegir i escriure com a dues activitats
diferenciades, primer s’aprenia a llegir i desprès a escriure. Amb el temps ha
hagut un canvi en la metodologia d’aprenentatge, aquestes dues activitats s’aprenen
conjuntament.
Pel que fa al concepte de llegir podem dir
que és un concepte que va més enllà de la descodificació de paraules, té un
significat de comprensió del text que implica un procés actiu interactuant amb el
text i amb un objectiu en concret. A mesura que es va comprenent el text es té
un control sobre la lectura, relacionant-la amb els coneixements previs i fent
prediccions mentre es va llegint, afirmant o refutant hipòtesis i creant-ne de
noves.
El concepte d’escriure és un procés de
producció del text, elaborant un significat tenint en compte el context. L’elaboració
de textos implica una planificació, una textualització i una revisió.
Aquesta teoria de l’aprenentatge es troba dins la
concepció constructivista, construir el propi aprenentatge modificant l’esquema
per introduir nous aprenentatges, sent així un aprenentatge significatiu. Tot aprenentatge
però requereix una significació lògica del contingut, una significació psicològica,
una activitat mental, una actitud favorable i una memorització comprensiva.
L’evolució de l’escriptura passa per cinc nivells
d’aprenentatge. Un primer nivell de reproducció dels trets de l’escriptura per
imitació dels adults, un segon nivell d’escriptures diferenciades, un tercer de
segmentació sil·làbica, un quart nivell de segmentació sil·làbico – alfabètica i
per acabar un nivell de segmentació alfabètica – exhaustiva.
L’aprenentatge de llegir i escriure es porta a
terme per a saber interpretar i produir textos per a diferents usos, per a
resoldre qüestions de la vida quotidiana o d’ús pràctic, per accedir a la
informació o per a ús científic i com a ús literari.
Per a
portar a terme aquest aprenentatge significatiu de la lectura i l’escriptura de
textos es necessiten activitats destinades a aquest aprenentatge tenint en
compte tots els passos des de l’inici fins el final d’aquest aprenentatge. Un aprenentatge
que dura tota la vida i que s’aprèn a llegir, llegint i s’aprèn a escriure,
escrivint.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada