El fragment que m'ha tocat llegir del llibre Llegir i escriure per viure ha estat el de l'organització social, el temps i l'espai de l'aula per tal de que la tasca de classe sigui la més òptima possible i el tipus de lletra amb la qual es poden treballar diferents aspectes.
Les activitats d'ensenyament i aprenentatge que realitzem a l'aula per aprendre a llegir i a escriure han de permetre a l'alumnat organitzar-se de manera flexible, de vegades en gran grup, altres en grup petit i d'altres individualment (sic). Per tant, l'espai ha de ser adequat per permetre aquests tipus d'agrupament. Com diu Monserrat Fons cada tipus d'agrupament té una finalitat específica. D'una banda, en gran grup s'acorden els objectius de treball, s'organitzen les tasques i es poden posar en comú els aspectes que s'han de treballar. En aquest tipus d'agrupament hem de tenir molt en compte, facilitar un espai que permeti el contacte visual amb tots els membres del gran grup. Algunes activitats que es destaquen són escriure un permís de sortida o llegir un cartell entre tots. Tot i això, les activitats en gran grup encara que s'economitza el temps es pot donar que la informació no arribi a tots els participants per igual. D'altra banda, els agrupaments en petit grup fomenten la interacció i la cooperació entre els seus participants, es comparteixen idees i experiències i agilitzen la tasca. És en aquest tipus d'agrupament on podem utilitzar racons de l'aula ja que s'han de crear espais còmodes a l'aula. Formar grups, però, té un gran desavantatge que és que s'ha de vetllar perquè els components de cada grup treballin per igual, crec que una possible solució a aquesta situació seria facilitar una petita rúbrica a cada alumne per avaluar com treballa cada component de grup. Finalment, i per acabar amb els tipus d'agrupaments descrits per l'autora, el treball individual permet que cada alumne afronti personalment la tasca. Les activitats realitzades individualment són la demostració del que s'ha après, ja que és una activitat interna de cadascú i és la que serveix per avaluar, tant a l'alumne com als mestres. En aquest sentit, l'alumne podria escollir el lloc on vol treballar sempre tenint en compte els objectius marcats per a cada activitat.
Per un altre costat, el temps per aprendre a llegir i a escriure es pot considerar indeterminat, ja que l'alfabetització és un procès que dura tota la vida però sí que es pot marcar el temps de cada activitat. Per la durada de les activitats hem de tenir en compte diversos factors com ara: el grup-classe, el tipus d'activitat, l'enfocament del treball i el moment on ens trobem, és a dir, l'estat d'ànim col·lectiu del grup.
Per acabar, l'autora ens fa un llistat del material bàsic que s'han d'utilitzar per l'ensenyament i aprenentatge de la lectura i l'escriptura. Aquest material abasta un àmbit molt ampli, ja que pot ser molt variat. Des de material de l'entorn fins a les noves tecnologies TAC. I també fa èmfasi en el tipus de lletra que utilitzem per ensenyar als nostres alumnes afirmant que l'alumnat ha d'aprender a llegir i a escriure diferents tipus de lletres.
![]() |
| font |

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada