dijous, 10 d’abril del 2014

RETOLACIÓ D’ÀMBITS

En aquest apartat se’ns presenta una de les conegudes formes d’organització dels espais i materials com és l’ús de rètols, encara que mostra una mirada més profunda en quant a la seva finalitat, més enllà de servir per a mantenir un ordre a l’aula. Aquesta finalitat roman en l’ensenyament-aprenentatge inicial de la lectura i l’escriptura; reflectit a través de diverses activitats usades com a eina d’introducció a d’altres activitats, per exemple.

Podem trobar dos apartats on se’ns mostra aquest ús de la retolació. En un primer apartat, ho veiem usat mitjançant la diferenciació dels espais. A partir de dues situacions, ambdós útils de la mateixa manera, treballa en una la lectura i en l’altra l’escriptura. Per la de lectura, la mestra serà qui farà els rètols per als diferents espais de l’aula i els alumnes (distribuïts per parelles, de manera que alhora treballem la comunicació) s’encarregaran de decidir on va cada cartell. I per a la d’escriptura, igualment en parelles, seran els alumnes qui realitzaran els cartells. Realitzant un esborrany amb la parella de l’espai que es vulgui representar i, abans de passar-ho a net, es posa en comú amb tota la classe si la manera d’haver-ho escrit és la més correcta o corregir coses.

Un cop realitzats els rètols, aquests continuen donant eines per a treballar la lectura i l’escriptura. En quant a la lectura, el mestre pot usar rutines per fer saber a cada alumne a quin racó els toca o s’hi vol referir, com per exemple, assenyalant el rètol i esperant que els alumnes diguin el nom o escrivint el nom a la pissarra del racó al qual es vol referir i els alumnes han de relacionar-ho amb el cartell corresponent i anar a assenyalar-lo. I en quant a l’escriptura, per exemple, els alumnes podrien escriure el nom del racó al que assistiran a la seva fitxa on controlen els racons què van. O, d’altra manera, si l’activitat del racó que realitzen necessita d’una fitxa que després es guardarà, els alumnes hauran d’escriure el nom del racó al qual han anat.

A més, es pot usar a partir del joc, desordenant la mestra els cartells i després els alumnes els hauran de col·locar al seu lloc, per tant serà necessari que facin ús de la lectura.
I, en un segon apartat, també se’ns fa una aportació sobre l’ús dels rètols per a les capses de materials, de manera que cada cop que sigui necessari quelcom els alumnes hauran de llegir el cartell per a aconseguir el què necessiten i, d’igual manera, a l’hora de tornar-ho al seu lloc. I, afegeix, que la manera més útil és fent ús de capses de materials exactament iguals, per tant es completament imprescindible llegir per saber què hi ha a la capsa.

Finalment, l’autora ens mostra que la millor manera en què els rètols realitzen una més gran transcendència en els alumnes és quan els apropen a la seva realitat, fent ús d’aquells verdaderament útils, que indiquin allò que els interessa saber (com per exemple situar espais concrets o distribuir el material).

Aquest apartat l’he trobat molt interesant i realment el considero molt profitós per a la tasca de mestre. L’autora  d’aquest llibre ens presenta infinitat d’eines per a la tasca que ens pertoca d’ensenyament-aprenentatge de la lectura i l’escriptura a les aules i, el que més m’agrada, és que ho fa de manera propera i a través de mètodes d’allò més factibles, usant maneres senzilles, com pot ser l’ús d’una rutina com passar llista, i convertint-la en una via d’aprenentatge.

Per acabar, voldria afegir que aquest apartat l’he escollit perquè he pogut viure com verdaderament funciona. Durant la meva estada en l’escola on he realitzat pràctiques aquest curs he analitzat diverses aules i he vist com, a l’aula on jo em trobava (3r de primària), per exemple, feien ús d’aquest mètode, contínuament fent participar als alumnes en la col·locació de rètols, i aprofitant totes les possibles oportunitats per a què treballessin la lectura i escriptura i, a diferència d’altres on no es feia, es considera una gran variació en el desenvolupament d’aquest àmbit d’aprenentatge. A més, el fet d’usar els cartells per a distribuir la classe, crea un ambient d’organització i permet als alumnes treballar molt millor i els transmet ordre i tranquil·litat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada