En aquest apartat del llibre els autors expliquen els usos
que podem fer dels textos i els discursos amb els nostres alumnes i la
rellevància de les activitats al voltant d’aquests elements per afavorir el
procés d’ensenyament i aprenentatge de la llengua. Aquest apartat conté tres pràctiques
que són les següents:
La pràctica 1 anomenada “Gèneres discursius i diversitat textual”
defensa la tesi que els gèneres textuals no són el mateix que els gèneres
discursius. Els primers són els tipus de text que trobem classificats a partir d’unes
característiques i els segons són situacions contextuals en què es desenvolupa
un discurs. Tots dos són elements que l’escola ha de tenir en compte per a l’ensenyament de la
llengua i el desenvolupament de la competència lectora, ja que el text i el
discurs són aspectes clau per a la comunicació.
Aquesta pràctica m’ha fet reflexionar sobre diferents
aspectes i que crec que es troben ben implícits en el text, com per exemple que
per a un infant, l’alfabetització no es pot centrar tan sols en una perspectiva
lingüística on només tingui importància el codi, sinó que ha d’adoptar una
perspectiva sociolingüística i sociocultural, que permeti a l’alumne llegir
entre línies, veure-hi més enllà del codi i de la tècnica d’escriure.
Una lectura ha de fer que el lector interactuï amb el text, que reflexioni
sobre allò que està llegint i mostri interès, donant un sentit a la lectura. En
definitiva, una lectura ha de permetre que un infant gaudeixi. Un altre dels aspectes que he trobat més rellevants ha
estat que els autors destaquen que els mestres hauríem de fer una correcta
selecció del textos que fem llegir als alumnes per tal que aprenguin llengua.
Com per exemple treballant amb una gran diversitat textual de gèneres
discursius i amb diferents suports, formats i àmbits d’ús.
Així, doncs, el que n’extrec d’aquesta
pràctica és que és molt important que els alumnes gaudeixin amb una lectura i
estiguin interessats per a l’aprenentatge de la llengua (sigui la que sigui).
Hem d’aconseguir que els alumnes estimin la llengua i la vegin com un mitjà
d’accés al món i la societat que els envolta. Per això, cal que els mestres
fomentin la lectura com quelcom lúdic i divertit, mai com una activitat que
necessàriament ha d’anar acompanyada de fitxes i exercicis.
El títol alternatiu que proposo
és el de “L’enfocament de la lectura a l’educació primària”
La pràctica 2 s’anomena “Formats
i textos” i aquesta treballa sobre el concepte de que hi ha diferències entre la lectura i l’escriptura digital i l’escrita,
però cadascuna d’elles es tindrà en compte en diferents contextos, ja que són
dos elements que es complementen. Així doncs, cal saber
quin suport és el més adequat en cada situació.
Aquesta pràctica ens
encoratja a utilitzar ambdós mecanismes de lecto-escriptura sabent en
quin moment hem d’utilitzar cadascú i tal i com diu al text, hi ha diferents
moments en els quals es pot utilitzar un suport i altres en els quals es pot
utilitzar l’altre. El suport digital segons el text es podria adreçar més a
activitats de recerca pel fet de poder arribar a molta més informació i molts
més recursos. En canvi, pel que fa al suport escrit és preferible tocar un
llibre i sentir el romanticisme que aquest fet comporta, ja que digitalment es
perden molts elements que només es poden aconseguir en la lectura i
l’escriptura en paper.
El títol alternatiu que li dono és el de “Format
digital en front del format escrit, elecció o unió?”
Per
últim tenim la pràctica 3 que s’anomena “La construcció del lector
autònom”. Aquesta pràctica ens parla del paper fonamental que té l’escola
en l’assoliment de la competència lectora i l’autonomia dels infants. És
important que els centres escolars i els mestres encomanin el gust per la
lectura als seus alumnes i evitin pràctiques que els facin avorrir-la. Cal
engrescar-los amb els mètodes adequats per tal que es creïn hàbits lectors.
Però la tesi que ens vol fer veure és que no solament és tasca de l’escola,
sinó que ha de ser tasca de l’entorn més proper de l’alumne, de la seva família
i del seu entorn a més a més del de la escola com ja he esmentat. Nosaltres
tenim la mateixa responsabilitat que aquests altres agents.
Aquesta pràctica ens exposa molt
bé quines pràctiques no afavoreixen una comprensió lectora autònoma, que són
les següents:
- No desmerèixer les lectures
dels alumnes.
- No exigir treballs, de manera
sistemàtica, després de cada lectura.
- No obligar a llegir un text
determinat.
- No corregir sistemàticament els
errors quan els alumnes llegeixen en veu alta.
Però sí que m’agradaria exposar
que aquesta pràctica podria explicar amb més detall les pràctiques correctes a
l’hora d’ensenyar a llegir al igual que fa amb les incorrectes. Seria
convenient que expliqués quina seria la manera correcta de corregir els
comportaments incorrectes amb alguna classe d’exemples o tipus d’ensenyament.
Personalment penso que el
problema actual que tenen les escoles és que desvinculen l’ensenyament de la
lectura i l’escriptura de les pràctiques quotidianes de la nostra vida. I
aquest és el motiu principal pel qual hi ha tant poca gent que hagi
desenvolupat el gust per la lectura. No serveix de res ensenyar únicament
la tècnica, a llegir i a escriure o el traçat si no sabem comprendre què és el
que llegim i per a què ens serveix. Així, doncs, amb una pràctica d’ús
real s’aprèn més i amb més interès, ja que els nens entenen que això els
servirà fora de l’escola, un ensenyament que els sigui significatiu i que
puguin extrapolar-lo a la vida real.
Com a títol alternatiu he decidit
fer només una modificació del actual i és “Agents reals que intervenen o
haurien d’intervenir en la construcció d’un lector autònom”.
Per acabar, m’agradaria dir que
les tres pràctiques m’han semblat molt interessants de llegir, ja que m’han fet
relacionar conceptes que no hagués relacionat de forma autònoma. A més, m’han
servit per a reafirmar el meu pensament sobre l’objectiu de la lectura i
l’aprenentatge de la llengua a l’escola primària. Tal i com hem parlat a la
pràctica 3, considero que l’assoliment de la competència lingüística i lectora
no ha de servir per a fer exàmens i aprovar-los sinó que els hi ha de donar un
major significat. Si ens limitem a això, els alumnes no aprenen, sinó que
memoritzen i no li veuen cap utilitat pràctica a l’aprenentatge, fent que
avorreixin el context escolar. Per això, penso que l’objectiu d’aprendre
llengua i lectura ha de ser ensenyar a argumentar, a ser crític, a saber pensar,
escriure i expressar el que pensem. Per tant, penso que, com ja hem
comentat a classe, la llengua té un ús pràctic (resoldre qüestions de la vida
quotidiana en societat alfabetitzada), un ús científic (per accedir a la
informació i a formes superiors de pensaments i que potencia el coneixement) i
un ús literari (per obtenir plaer estètic o crear bellesa).
Un article que considero que
podria complementar aquest és el de “Enseñar a leer los textos de estudio en la
escuela primaria” escrit per Marta Marin. És un text que parla sobre com
enfocar l’estudi del text a l’educació primària. Per això, considero que seria
una bona lectura complementària a aquesta i ampliar els temes tractats.
L’adreça és la següent: http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/revistacomponents/revista/archivos/anales/numero06/archivosparadescargar/18_marin.pdf

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada