dijous, 10 d’abril del 2014

Situem-nos en el marc teòric


Montserrat Fons autora del llibre “Llegir i escriure per viure” fa un recull del marc teòric en el primer capítol en el qual ens situa sobre el concepte de lectura i escriptura, la teoria d’aprenentatge i els usos de la llengua. D’aquesta manera podrem comprendre les idees o teories que ella al llarg del llibre sustenta.

En primer lloc, ens comenta que quan un persona escriu o bé llegeix els processos i coneixements, per tant, les habilitats, que actuen són diferents en cada cas. No obstant, són dos processos interrelacionats atès que parteixen del text escrit. Tal i com recalca l’autora la diferència és que l’escriptura és la forma i el sistema de notació alfabètica mentre que el llenguatge escrit és l’instrument que sota unes determinades formes constitueix el discurs. És per això que entenem l’escriure com el procés amb el qual es produeix el text escrit. Cal fer èmfasi en el verb produir i explicar que això comporta una qualitat i el seguiment d’unes fases (planificació, textualització i revisió) que ens ajuden a l’elaboració dels textos.
En canvi, llegir és el procés mitjançant el qual es comprèn el text escrit. No sempre s’ha relacionat la lectura amb la comprensió però aquest factor és essencial considerar-lo perquè sinó únicament descodifiquem.  Llegir és un procés actiu; és aconseguir un objectiu; és un procés d’interacció i és un procés d’implicació en un procés de predicció i inferència.

Després, fa referència a la teoria d’aprenentatge des d’una concepció constructivista. Per tal que l’aprenentatge es pugui dur a terme es requereixen un seguit de condicions explicats per Antúnez i altres com són: la significació lògica del contingut, la significació psicològica, l’activitat mental de l’alumne, l’actitud favorable i la memorització comprensiva.
L’aprenentatge de l’escriptura està dividit en 5 nivells que cal considerar per poder-lo afavorir. El primer d’ells consisteix en la reproducció de l’escriptura adulta. El segon en produir escrits per obtenir diferents escriptures diferenciades. El tercer en el control sil·làbic per escriure. El quart en la segmentació sil·làbico-alfabètica. I, el cinquè i últim es basa en la segmentació alfabètica-exhaustiva. La manera d’aconseguir un aprenentatge òptim de tots aquests aspectes és llegir i escriure a partir de situacions reals i així afavorir un context d’experiències significatives.

Respecte als usos de la llengua escrita aquests es troben dividits en tres grans grups, l’ús pràctic, l’ús científic i l’ús literari. El pràctic ens permet arribar a viure d’una forma autònoma. El científic per poder ampliar el nostre coneixement. I el literari per poder contemplar els aspectes retòrics, poètics o bé estètics que presenta el llenguatge.

Per últim, m’agradaria afegir l’enllaç a un Blog que proporciona recursos i activitats per treballar el llegir i escriure, crec que pot ser una referència a considerar pel nostre futur. 

També, dir que després d’haver fet la lectura d’aquest capítol he pogut aprendre nous coneixements teòrics així com també reafirmar la importància de la lectura i l’escriptura des d’un punt de vista real. Doncs, són coneixements teòrics a tenir en compte pels docents i per poder rectificar la pràctica educativa d’aquests aspectes. A continuació un petit còmic de la Mafalda ens mostra la realitat de moltes aules.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada