Montserrat Fons autora del llibre “Llegir i escriure per viure” fa un
recull del marc teòric en el primer capítol en el qual ens situa sobre el
concepte de lectura i escriptura, la teoria d’aprenentatge i els usos de la
llengua. D’aquesta manera podrem comprendre les idees o teories que ella al
llarg del llibre sustenta.
En primer lloc, ens comenta que quan un persona escriu o bé llegeix els
processos i coneixements, per tant, les habilitats, que actuen són diferents en
cada cas. No obstant, són dos processos interrelacionats atès que parteixen del
text escrit. Tal i com recalca l’autora la diferència és que l’escriptura és la
forma i el sistema de notació alfabètica mentre que el llenguatge escrit és
l’instrument que sota unes determinades formes constitueix el discurs. És per
això que entenem l’escriure com el procés amb el qual es produeix el text
escrit. Cal fer èmfasi en el verb produir i explicar que això comporta una
qualitat i el seguiment d’unes fases (planificació, textualització i revisió)
que ens ajuden a l’elaboració dels textos.
En canvi, llegir és el procés mitjançant el qual es comprèn el text
escrit. No sempre s’ha relacionat la lectura amb la comprensió però aquest
factor és essencial considerar-lo perquè sinó únicament descodifiquem. Llegir és un procés actiu; és aconseguir un
objectiu; és un procés d’interacció i és un procés d’implicació en un procés de
predicció i inferència.
Després, fa referència a la teoria d’aprenentatge des d’una concepció
constructivista. Per tal que l’aprenentatge es pugui dur a terme es requereixen
un seguit de condicions explicats per Antúnez i altres com són: la significació
lògica del contingut, la significació psicològica, l’activitat mental de
l’alumne, l’actitud favorable i la memorització comprensiva.
L’aprenentatge de l’escriptura està dividit en 5 nivells que cal
considerar per poder-lo afavorir. El primer d’ells consisteix en la reproducció
de l’escriptura adulta. El segon en produir escrits per obtenir diferents
escriptures diferenciades. El tercer en el control sil·làbic per escriure. El
quart en la segmentació sil·làbico-alfabètica. I, el cinquè i últim es basa en
la segmentació alfabètica-exhaustiva. La manera d’aconseguir un aprenentatge
òptim de tots aquests aspectes és llegir i escriure a partir de situacions
reals i així afavorir un context d’experiències significatives.
Respecte als usos de la llengua escrita aquests es troben dividits en
tres grans grups, l’ús pràctic, l’ús científic i l’ús literari. El pràctic ens
permet arribar a viure d’una forma autònoma. El científic per poder ampliar el
nostre coneixement. I el literari per poder contemplar els aspectes retòrics,
poètics o bé estètics que presenta el llenguatge.
Per últim, m’agradaria afegir l’enllaç a un Blog que proporciona
recursos i activitats per treballar el llegir i escriure, crec que pot ser una referència
a considerar pel nostre futur.
També, dir que després d’haver fet la lectura d’aquest capítol he pogut
aprendre nous coneixements teòrics així com també reafirmar la importància de
la lectura i l’escriptura des d’un punt de vista real. Doncs, són coneixements
teòrics a tenir en compte pels docents i per poder rectificar la pràctica
educativa d’aquests aspectes. A continuació un petit còmic de la Mafalda ens mostra la realitat de moltes aules.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada